1. 2014
Bijna exact 10 jaar geleden rolde de eerste Porsche Macan van de productielijn, na in november officieel te zijn onthuld op het autosalon van Los Angeles. Maar er was al langer sprake van een kleinere SUV van Porsche, om het succes van de Cayenne te evenaren in een kleiner segment met hogere verkoopvolumes. Al in 2010 kondigde Porsche plannen aan voor een “sportieve en lichte” SUV om jongere klanten aan te trekken. Alleen had het merk het toen nog niet over de Macan, maar over de Cajun, ofwel de ‘Cayenne Junior’, en ook de naam van een volk uit het Amerikaanse Louisiana. Pas in 2012 sprak Porsche voor het eerst over de Macan.
2. 440 pk
Bij zijn lancering kon je de Macan enkel krijgen met V6-motoren, zowel op benzine als op diesel, met vermogens van 211 tot 440 pk. Pas in 2016 kwam de 2 liter-viercilinder die ook vandaag als instapmotor dient voor het model. Aanvankelijk was het topmodel de Turbo, met een 3,6 liter-V6 met twee turbo’s die met het Performance-pakket 440 pk en 600 Nm wist op te wekken, voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 4,4 seconden en een topsnelheid van 272 km/u. Vandaag staat de Macan GTS bovenaan het gamma, met precies evenveel vermogen (maar 50 Nm minder koppel) en quasi identieke prestaties. Niet alles verandert doorheen de jaren... En de elektrische Macan? Die gaat tot 612 pk!
3. >800.000 exemplaren
In juli 2021 vierde Porsche al de levering van zijn 600.000ste Macan sinds de lancering van het model in 2014. Als we daarbij nog de exemplaren meetellen van de tweede helft van 2021 en de meer dan 85.000 jaarlijks verkochte Macans in 2022 en 2023, komen we aan een totaal van meer dan 800.000 geproduceerde modellen in één generatie. Niet moeilijk dat je ze op elke chique straathoek ziet staan! Je moet dan ook maar een blik werpen op deze grafiek om te zien hoe belangrijk de Macan is ten opzichte van de rest van het Porsche-gamma, waarbij de kleinere SUV zo’n 30 tot 40% van de verkopen op zich neemt.
Uit deze cijfers blijkt ook dat de Macan goed op weg is om als snelste de kaap van een miljoen geproduceerde exemplaren te ronden binnen het Porsche-gamma. De iconische 911 heeft er 54 jaar over gedaan om dat cijfer te bereiken, terwijl de Cayenne de klus in 18 jaar klaarde. Met meer dan 800.000 geproduceerde exemplaren in amper 10 jaar tijd, en met de komst van een volledig nieuwe generatie, zou de Macan het dus nog beter moeten doen dan zijn grote broer. Wie durft er dan nog zeggen dat SUV’s bouwen een slecht idee is voor Porsche?
China is trouwens met afstand de grootste afzetmarkt voor het model, met bijna een derde van de totale verkoop. En er wordt in het Verre Oosten bijzonder uitgekeken naar de elektrische tweede generatie...
4. 3 facelifts
Bij Porsche gaan de modellen doorgaans iets langer mee dan bij de minder exclusieve merken – kijk maar naar de 718 Boxster en Cayman, die in de basis al sinds 2012 meegaan, toen ze nog zescilinders hadden. De Macan vormt daarop geen uitzondering, want hetzelfde model dat in 2014 voor het eerst verscheen, wordt vandaag nog steeds verkocht. Porsche heeft wel het nodige updatewerk verricht, met intussen alweer 3 facelifts om de sportieve SUV fris te houden. De eerste kwam in 2016 en bracht een nieuw infotainmentsysteem, LED-koplampen en een herzien gamma met zich mee. In 2019 was er een grotere facelift met een nieuwe neus en achterzijde, inclusief de typische LED-lichtstreep achteraan. De laatste update kwam in 2021, met opnieuw nieuwe bumpers en aanraakgevoelige knoppen voor het interieur.
5. 2025?
Hoewel het aanvankelijk de bedoeling was om de ‘oude’ Macan en zijn elektrische opvolger naast elkaar in het gamma te laten, heeft de EU daar een stokje voor gestoken. Het oude model voldoet namelijk niet aan de Europese regelgeving qua cybersecurity die vanaf juli 2024 in werking treedt, en Porsche wil de investering ook niet meer maken om de SUV eraan te laten voldoen. In de lente van 2024 wordt de Macan dus uit het gamma gehaald en de laatste exemplaren moeten voor juli worden ingeschreven. Maar dat verbod geldt enkel binnen de EU, wat betekent dat het model nog wat langer mag blijven bestaan op andere markten. Wanneer hij dan eindelijk op pensioen mag? We gokken in 2025, tenzij de Macan EV niet zo’n succes wordt als verhoopt...