We hebben de kans gekregen om de nieuwste elektrische telg binnen de Peugeot-familie in levenden lijve te ontdkeken: de e-3008. En het moge duidelijk zijn dat deze derde generatie van de Franse SUV, met een lengte van 4,54 m, een breedte van 1,89 m en een hoogte van 1,64 m, dynamischer gelijnd is dan ooit! De e-3008 maakt indruk met zijn kleine lampen, zijn klauwvormige lichtsignatuur en zijn grote (en valse) grille.
Peugeot e-3008, technologische SUV!
Eenmaal aan boord schittert de nieuwe e-3008 met zijn technologie. Het digitale dashboard bestaat nu uit een ultragroot gebogen schermpaneel van 21 inch in diameter. En dan zijn er nog de typische i-Toggles, 10 stuks in totaal, verdeeld over twee pagina's. De materialen en afwerking zijn ook van een hoog allooi, al hadden we graag wat minder harde sierlijsten gezien.
Coupélijn, maar ruim
De nieuwe e-3008 rust op een wielbasis van 2,73 m en belooft voldoende zitruimte achterin. Daar ontbreekt het niet aan plek voor je knieën of je hoofd, en dat ondanks zijn aflopende daklijn als een SUV-coupé. Het is dus aangenaam vertoeven aan boord van de Franse elektrische SUV. De koffer is ook best ruim met een laadvolume van 520 liter. Alleen jammer dat Peugeot er niet aan heeft gedacht om een kleine opbergruimte vrij te maken onder de motorkap voor de laadkabels. Die moet je nu opbergen onder de koffervloer achterin.
Tot 240 kW (320 pk) of 700 km autonomie
De Franse SUV is het eerste model van de Stellantis-groep op het nieuwe STLA Medium-platform en wordt beschikbaar in drie varianten. Het basismodel heeft een motor op de vooras van 157 kW (210 pk) en 343 Nm en een batterij van 73 kWh, waarmee hij tot 525 km autonomie belooft. De tweede variant van de e-3008 heeft dezelfde batterij, maar geniet van een extra motor op de achteras voor een totaal van 240 kW (320 pk) en dezelfde actieradius van 525 km. Tenslotte heeft de derde en laatste versie slechts één motor vooraan van 170 kW (230 pk) en 343 Nm, maar wordt hij gevoed door een batterij van 98 kWh voor maar liefst 700 km autonomie. Is de batterij leeg, dan kan de Franse e-SUV rekenen op een maximaal laadvermogen van 160 kW om van 20 tot 80% op te laden in een halfuur.
Hoeveel kost de Peugeot e-3008?
Helaas is enkel de instapversie met een motor voorin en een maximaal rijbereik van 525 km momenteel beschikbaar in het gamma. Die wordt, net als de andere 3008'en, in de Franse fabriek van Sochaux gebouwd en heeft een vanafprijs van 49.500 euro. De eerste leveringen zijn gepland voor het eerste kwartaal van dit jaar, wat dus zeer binnenkort zou moeten gebeuren.