Renault gaat de dingen anders aanpakken in de toekomst. In een verdere uitbouw van zijn ‘Renaulution’ plan om de activiteiten winstgevender te maken, wordt het bedrijf opgesplitst in vijf divisies met elk een kerntaak. Naast Alpine dat 100% elektrisch wordt en Mobilize dat inzet op mobiliteitsoplossingen komt er een nieuwe 100% elektrische divisie die de naam Ampère krijgt. Die moet 'disruptief’ zijn en op die manier sneller elektrische auto’s kunnen ontwikkelen. Die afdeling wordt beursgenoteerd en moet op die manier extra cash in het laatje brengen. Daarnaast is er nog ‘The Future is Neutral’, een divisie die zich zal concentreren op recyclage en de circulaire economie.
‘Power’ met Geely
Mis je nog iets? Gewone auto’s bijvoorbeeld? Daarvoor is er ‘Power’, de divisie die de traditionele kernactiviteit van Renault omvat: “voertuigen met verbrandingsmotor en emissiearme hybridemotoren blijven ontwikkelen onder de merknamen Renault, Dacia en Renault bedrijfsvoertuigen, elk met hun specifieke organisatie en bestuur.” Een volledige overschakeling naar 100% elektrisch zit er voor Renault dus niet meteen in. Er zijn immers nog andere markten dan de EU waar auto’s met verbrandingsmotoren nog niet meteen verboden zullen worden.
Maar het bouwen van auto’s met verbrandingsmotoren doet Renault in de toekomst niet op eigen houtje. Gek genoeg gaat het daarvoor samenwerken met het Chinese Geely, bij ons gekend voor onder andere Volvo, Lotus, Polestar, Lynk & Co en Zeekr, merken die ons eerder doen denken aan elektrisch rijden. Zowel Renault als Geely krijgen daarbij 50% van een joint-venture in handen.
Autonome leverancier voor de eigen merken
Het nieuwe bedrijf zal volgens het persbericht van Renault “als autonome wereldwijde leverancier nieuwe generaties hybride aandrijflijnen produceren en koolstofarme en emissiearme technologieën ontwikkelen vanuit vijf wereldwijde R&D-centra.” De klanten van ‘Power’ zijn de merken van Geely, de Renault-groep en alliantiepartners Nissan en Mitsubishi.
De nieuwe joint-venture zal bij de start volgend jaar 17 fabrieken voor aandrijflijnen op 3 continenten uitbaten, met in totaal zo’n 19.000 werknemers. Dat alles is goed voor een jaarlijkse gecombineerde capaciteit van meer dan 5 miljoen transmissies, verbrandings-, hybride en plug-inhybride motoren, om zo meer dan 130 landen wereldwijd te bedienen. Het nieuwe bedrijf zou naar eigen zeggen oplossingen kunnen bieden voor 80% van de wereldwijde voor verbrandingsmotoren.