Eerder dit jaar kondigde Mercedes een nieuwe toekomststrategie aan waarbij het de kaart trekt van de luxe en de productie van auto’s met lagere winstmarges stopt. 75% van de investeringen gaat daarbij naar het topsegment en de C- en E-klasse. Daardoor zal onder andere de A-Klasse geen opvolger krijgen. Wie gevreesd had dat concurrent BMW hetzelfde pad zou gaan bewandelen, kan op zijn twee oren slapen.
“Verkeerd”
BMW-CEO Oliver Zipse heeft op een evenement georganiseerd door toeleverancier Bosch immers gezegd dat er van zo’n strategie bij de premium autobouwer uit Beieren geen sprake is. “We verlaten het lagere marktsegment niet. Zelfs als je jezelf als premium fabrikant beschouwt, is het verkeerd om het lagere marktsegment te verlaten - dat zal in de toekomst de hoeksteen van je bedrijf zijn,” zei Zipse. Die manier van denken zagen we eerder al bij Volvo, dat werkt aan een kleinere elektrische SUV om een nieuw, jonger cliënteel binnen te halen.
Zipse waarschuwde daarnaast ook voor de impact die de huidige financiële situatie op autobouwers zal hebben, ook wat betreft de bestellingen van de o zo belangrijke elektrische auto’s. De verkoop daarvan zal naar verwachting dubbel zo hoog zijn als in 2021, maar de stijgende inflatie en rentevoeten zullen volgens Zipse wegen op het aantal bestellingen, vooral in Europa waar de markt in volle expansie is en autobouwers CO2-doelstellingen moeten halen om boetes te vermijden.
Bron: Reuters