De Jaguar XE heeft het niet makkelijk: hij komt uit op de competitieve markt van de premiumberlines, en krijgt aan de ene kant concurrentie van de Duitse merken en aan de andere kant van de SUV’s. Deze facelift moet hem opnieuw onder de aandacht brengen. Esthetisch vallen vooral de nieuwe led-koplampen met J-vormige dagrijlichten op, en de nauwere lichten achteraan.
Opgewaardeerd
Maar de nieuwe XE krijgt vooral een eleganter en moderner interieur, dat meer inzet op connectiviteit. Hij krijgt Jaguars Touch Pro Duo-infotainmentsysteem, met twee boven elkaar geplaatste touchscreens. Inductielading en “Smart Settings”, dat kunstmatige intelligentie gebruikt om de voorkeuren van de chauffeur te onthouden, worden bij de facelift ook ingevoerd. De keuzehendel voor de automatische versnellingsbak van de F-Type neemt de plaats in van de draaiknop.
ClearSight
De Brit krijgt ook de ClearSight-achteruitkijkspiegel. Een achteruitrijcamera met groothoeklens projecteert de beelden op een scherm met hoge definitie in de frameloze achteruitkijkspiegel. Je kunt dus nog steeds zien wat er achter de auto gebeurt zonder dat de passagiers achteraan in de weg zitten.
Drie motoren
De nieuwe XE vereenvoudigt zijn motoraanbod ook. Voortaan zien we alleen nog de 2.0 Ingenium-benzinemotor met 250 pk (P250) en 300 pk (P300), en de 2.0 Ingenium-diesel van 180 pk (D180). Standaard zijn ze allemaal gekoppeld aan een achttrapsautomaat. De XE is achterwielaangedreven of voorzien van vierwielaandrijving. Informatie over een milde hybride of plug-inhybride geeft Jaguar niet. Die zou wel later kunnen volgen en gebruik kunnen maken van de technologie die de nieuwe Range Rover Evoque toepast.