François Piette

10 NOV 2016

De meest waanzinnige auto’s: Auto Union Type C

De wilde, brutale en waanzinnige Auto Union Type C is het perfecte voorbeeld van een extreme racewagen. Hij had een verraderlijke reputatie maar haalde in 1936 het Europees kampioenschap binnen.

Zijn technische kenmerken zijn verbazend: een V16 in 45 graden, 6 liter cilinderinhoud, drukvoeding in twee trappen, 520 pk bij 5.000 tpm, 750 kg en een wielbasis van bijna 3 m! Het chassis was al even revolutionair voor die tijd: motor centraal achterin, onafhankelijke wielen en gigantische trommelremmen. De Auto Union leek dus op geen enkele andere wagen. Onder meer Ferdinand Porsche verleende zijn expertise aan de ontwikkeling van de auto.

Derde Rijk

Voor Adolf Hitler hadden autoraces een bijzonder belang. Op die manier kon een land zijn technologische kennis aan de wereld laten zien. Hitler wilde uiteraard dat Duitsland de wereld op alle vlakken domineerde. Hij financierde de autosector dus en vroeg hen om het beste van zichzelf te geven om elke vorm van concurrentie te slim af te zijn. De racepiloten moesten op hun beurt een bepaalde etiquette naleven, een levenswijze in lijn met de principes van de nazipartij.

Geschifte verhouding gewicht/vermogen

De Auto Union Type C werd in 1936 voorgesteld en is een logische evolutie van de Type B. De opstelling is in grote lijnen dezelfde, maar hij onderscheidt zich door zijn aanzienlijk hoger vermogen. Zulke verhouding gewicht/vermogen (520 pk voor 750 kg) op zulke fijne wielen en met zulke voor die tijd ongeziene opstelling, waardoor voorzichtigheid vereist was. Er was slechts een klein aantal moedige en talentvolle piloten dat het beste uit de auto kon halen.

Gelauwerd piloot

De Duitser Bernd Rosemeyer slaagde erin om dat te doen en in 1936 het Europees kampioenschap te winnen met 9 overwinningen. Het jaar nadien kon de piloot met een bijna ongewijzigde auto nog 8 overwinningen binnenrijven. Maar wie te dicht bij de zon vliegt, verbrandt zijn vleugels. Zo verging het ook Bernd Rosemeyer: bij een recordpoging achter het stuur van een gestroomlijnde versie van deze Type C kwam hij op 28 januari 1938 tegen meer dan 400 km/u om het leven.

Vandaag

Het gebeurt slechts zelden dat racewagens van toen vandaag nog steeds bestaan. Zo zou er nog maar één Auto Union Type C bestaan. Die geraakte beschadigd bij de bombardementen van de geallieerden op het einde van de Tweede Wereldoorlog en werd eind jaren 70 door Audi gerestaureerd. De sporen van de bombardementen zijn vandaag nog steeds zichtbaar. Goed om weten voor de liefhebbers: er bestaan enkele bijzonder waarheidsgetrouwe replica’s.
Advertentie
Advertentie
Advertentie