De huidige generatie van de Fiat Doblo, de compacte bestelbrak van het Italiaanse merk, gaat al mee sinds… eind 2009! Hoog tijd voor verandering dus, en aangezien Fiat behoort tot het Stellantis-concern was de keuze voor de opvolger niet echt moeilijk. De nieuwe Doblo is gewoon een tot Italiaan genaturaliseerde Citroën Berlingo, Peugeot Rifter of Opel Combo, die buiten de groep ook nog te verkrijgen is als Toyota ProAce City.

Enkel elektrisch

Dat heeft zo zijn gevolgen. Dat je de Doblo niet meer kan kopen met een verbrandingsmotor bijvoorbeeld, tenzij je gaat voor de bestelwagen-uitvoering. Die laatste is immers wel nog verkrijgbaar met benzine- (1.2 met 110pk) en dieselmotoren (1.5 met 100 of 130 pk). Kwestie van de Europese CO2-regels voor personenwagens te respecteren… De personenwagenversie wordt net als zijn Franse en Duitse broertjes enkel nog aangeboden in een 100% elektrische versie. De technische specificaties zijn identiek: een batterijpakket met een capaciteit van 50 kWh, een elektromotor die 136 pk/260 Nm levert en een laadvermogen tot 100 kW. De e-Doblo geraakt volgens de WLTP-cyclus 280 km ver en haalt een top van 130 km/u.

In vergelijking met de verouderde uitgaande Doblo is de nieuwe generatie uiteraard een pak veiliger. Zo biedt Fiat tot 17 actieve veiligheidssystemen, kan je kiezen voor een head-up display en een 180° ‘Magic View’ achteruitrijcamera. Een DAB radio met 8 duim groot display is standaard, terwijl de speciale lanceringsversie in ‘Blu Mediterraneo’ lak uitgerust is met een panoramisch dak, 16 duims alu velgen en dakrails.