Nadat het al de eerste schetsen toonde, trekt Volkswagen nu het doek van zijn concept ID.Aero. We ontleden hem in 7 cijfers:
1. 6de lid
Hoewel dit nog een concept car is, komt het model binnenkort op de markt. Hij wordt dan het zesde lid van de elektrische ID. familie van Volkswagen, na de ID.3, ID.4, ID.5, ID.6 en ID.Buzz.
2. 5 meter
Hoewel hij nog steeds op hetzelfde MEB-platform staat als de andere elektrische modellen in de catalogus van VW, rekt deze toekomstige grote berline dat platform wel stevig uit. Volkswagen geeft nog geen precieze afmetingen, maar bevestigt wel dat de concept car “bijna 5 meter lang” is.
3. 22 duim
De algemene lijn mag dan wel eerder klassiek zijn, toch weet deze grote berline met vier deuren zich te onderscheiden dankzij verschillende details. Zoals met zijn tweekleurige en 22 duim grote velgen met ‘turbine’-design bijvoorbeeld. Maar ook door de deurgrepen te vervangen door verlichte aanraakzones. Of nog de aanwezigheid van een grote LED-strip achteraan met daarin het verlichte VW-logo geïntegreerd.
4. 0,23
Zoals zijn naam al doet vermoeden, blinkt deze grote berline uit dankzij zijn doorgedreven aerodynamica. Volkswagen kondigt een Cx aan van amper 0,23, onder andere dankzij het gesloten radiatorrooster en de aflopende daklijn.
5. 620 km
Een luchtweerstandscoëfficiënt dat ervoor zorgt dat deze grote berline beschikt over een eerder veelbelovend rijbereik: tot 620 km tussen twee laadbeurten volgens de WLTP-cyclus.
6. 77 kWh
En dat zonder ‘gigantische batterij’. Volkswagen verklapt dat de concept car uitgerust is met een batterij met een bruikbare capaciteit van 77 kWh. Met diezelfde batterij belooft de ID.4 SUV in het beste geval een rijbereik van een honderdtal kilometer minder (516 km).
7. 2023
Dit model op maat van de Chinese markt zal daar gebouwd worden vanaf het tweede semester van 2023. Maar hij komt ook naar Europa en de Verenigde Staten. Voor onze markt voorziet Volkswagen de productiestart in de fabriek in Emden tegen eind 2023.