Pierre-Benoit Sepulchre

1 MRT 2023

De voormalige Russische Renault‑fabriek gaat taxi’s assembleren

Het gaat daarbij om een kleine Chinese SUV die onder licentie gebouwd wordt.

Het komt natuurlijk niet echt als een verrassing dat de Russische automarkt er de laatste maanden sterk op achteruitgegaan is, met een daling van de verkoop met 59% sinds het begin van dit jaar. Heel wat autobouwers hebben zich teruggetrokken uit de markt omwille van de internationale sancties die gelden tegen het land als gevolg van de inval in Oekraïne.

Onder de buitenlandse bedrijven die beslist hebben om er een punt achter te zetten in Rusland, vinden we ook Renault, dat aandeelhouder was van AvtoVAZ en een grote fabriek had aan de rand van Moskou. Die is inmiddels overgenomen door de plaatselijke autoriteiten, die er nu de productie heropstarten onder een merknaam die twintig jaar geleden afgevoerd werd: Moskvitch. Het wil het de montageband laten draaien door een uit China afkomstig model te bouwen: de Sehol X4 SUV.

En er is meteen goed nieuws voor Moskvitch, want er werden 3.000 exemplaren van de Russische afgeleide van dat model, dat de naam ‘3’ krijgt, besteld door Yandex, een taxidienst die vergelijkbaar is met Uber. De auto’s zullen in Moskou ingezet worden en ook in ander grote steden in het land. Van de ‘3’, voorlopig de enige Moskvitch, zouden zo’n 50.000 stuks per jaar gebouw moeten worden, 10 keer minder dan het aantal exemplaren dat Renault bouwde van zijn Kaptur (de Russische Captur).


?

Advertentie
Advertentie
Advertentie