1. Trabant is niet de naam van het merk
Veel mensen denken dat “Trabant” de merknaam is, maar dat is eigenlijk de modelnaam. Voluit heette de constructeur VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau. Dat is ook de reden waarom het logo op de Trabi een “S” is.
2. Het merk had ook een luxeberline
In het Duitse Zwickau waren er na de Tweede Wereldoorlog twee autofabrieken: die van Auid en Horch. Onder het communistische regime werden ze samengevoegd tot VEB Sachsenring. De luxeberline Horch P240 voer daardoor onder hetzelfde vaandel als de Trabant en kreeg eveneens de gestileerde “S”.
3. De Trabant kan wel degelijk roesten
Het koetswerk van de Trabant was gemaakt uit Duroplast, een licht materiaal dat met glasvezel werd versterkt. Het stond erom bekend om niet te roesten, maar de Trabant zelf kon dat wel degelijk. Het chassis van een Trabi bestond namelijk uit staal. En dat kan wel degelijk roesten.
4. De Oost-Duitsers wilden een bacterie om het koetswerk te recycleren
Toen de eerste afgeschreven Trabants op de schroothoop belandden, zaten de Oost-Duitsers met een probleem. Duroplast bleek steviger dan gedacht. Een mogelijke oplossing? Een bacterie die de Duroplast op enkele dagen tijd volledig zou verorberen. Uiteindelijk werd er voor een eenvoudigere aanpak gekozen: verwerken in bouwmaterialen.
5. Sachsenring bestaat vandaag nog steeds
De laatste Trabant rolde in 1991 van de band. De fabriek zelf bestaat nog steeds. Vandaag heet het bedrijf Sachsenring Karosseriemodule GmbH en produceert het koetswerkonderdelen voor de auto-industrie. Weliswaar niet uit Duroplast…