Het Duitse trio heeft al ettelijke jaren geen echte concurrentie gehad. Vandaag is dat anders: Lexus keert terug naar de benzine, Jaguar biedt krachtigere producten aan dan ooit, Maserati speelt mee, Alfa Romeo leeft terug op en vooral Volvo heeft zijn topmodellen onder handen genomen.

Winnende wind

Er waait een frisse wind door het Volvo-gamma, en dat werd tijd! Na de vervanger van de XC90-SUV pakte Volvo het koppel V70 en S80 aan. Die hadden bijna 10 jaar op de teller staan. Volvo vertrok dus van een leeg blad met maar één doel voor ogen: zo hoog mogelijk mikken. En vandaag hebben de Zweden meer dan ooit de middelen van de Chinezen van Geely ter beschikking om hun ambities waar te maken.

Reusachtig

Met zijn esthetische soberheid valt de S90 meteen op. Zijn fijne aanblik, en scherpe grille en daklijn vormend e troeven die moeten verleiden. Alleen de achterlichten lijken iets teveel van het goede. De S90 heeft niet alleen imposante lijnen, maar ook imposante afmetingen: 4,96 meter lang, 1,88 meter breed en 1,44 meter hoog. De S90 is maar liefst 11 centimeter langer dan zijn voorganger, de S80.

Ontspanningsruimte

Zowat alle rivalen, op de E-Klasse na, mikken op het sportieve aspect en op dynamische kwaliteiten. Volvo focust echter op het comfort. Je rijdt immers eerder naar het werk dan naar de Nürburgring. De S90 verrast dus door zijn interieur: elegant hout, een onberispelijke afwerking, warme kleuren en smaakvolle soberheid. Dat zijn de kenmerken van deze ontspanningsruimte. Daar kunnen de Duitsers nog wat van leren.

Ruimte? Vooral voor passagiers

De S90 is bijzonder genereus voor zijn passagiers. Vooraan is er ruimte in overvloed. Achteraan zullen grotere mensen wat hoofdruimte te kort komen, maar op vlak van bagage laat de Volvo een steekje vallen: met 500 liter doet de S90 zeker beter dan de S80, maar de onregelmatige vorm van de koffer speelt hem parten.

Motoren

Onder de kap biedt Volvo heel wat benzines en diesels, van 150 tot 320 pk. Maar in tegenstelling tot zijn concurrenten gaat het allemaal om tweeliter viercilinders. Geen V6 op het programma dus. Onze D4 beschikte over een tweeliter van 190 pk. Dat betekent een genereus koppel van 400 Nm, dat via een manuele of automatische versnellingsbak naar de voorwielen gaat (vierwielaandrijving is een optie).

Ontspannen rijden

De huidige autocontext zit verveeld met een paradox: onze wegen zijn steeds meer verzadigd, maar auto’s worden steeds sportiever ontworpen. Volvo greep deze uitdaging aan: de S90 is het summum van comfort. In tegenstelling tot zijn concurrenten spoort hij aan tot een ontspannen rijstijl.

Het vermogen van de D4-motor en het gezonde weggedrag van deze grote berline kan enkele kleinere sportievelingen de loef afsteken, maar daar wil je je nooit aan wagen. Gewoon omdat je liever geniet van de geweldige sfeer aan boord en het de kemphanen zelf laat uitvechten.

Homogeen

Toch twijfelen we even bij het vertrek: wanneer hij koud staat, klinkt de viercilinder bijna als een landbouwvoertuig en lijkt hij niet thuis te horen in zulke klassevolle auto. Maar eens hij op temperatuur is, gaan de zaken erop vooruit. Dan profiteer je van de uitstekende automaat, het geweldige comfort, de immer klaarstaande aandrijflijn, de filterende demping en het gezonde weggedrag. Hoewel de grote Zweed om kan met een dynamische rijstijl, geeft hij je weinig informatie door het artificiële stuur.

Veiligheid

Bij Volvo is veiligheid geen hol begrip. De Zweden geven dan ook het voorbeeld vergeleken met de Duitsers. De Zweed beschikt (nog) niet over een systeem om semi-zelfstandig in te halen, maar de rest is wel aanwezig: adaptieve snelheidsregelaar, fileassistentie, rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning en vermoeidheidswaarschuwing.

Hou echter wat budget opzij als je ook een dodehoekwaarschuwing wilt, een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto, of parkeerhulp. Het multimediasysteem bestaat bij Volvo uit een grote tablet in portretformaat, die bijzonder vloeiend werkt en makkelijk onder de knie te krijgen is. Het enige gebrek is dat hij… de chauffeur wel eens kan afleiden.

Prijzen

De D4 begint vanaf € 40.400 in Kinetic-uitvoering. Het gamma omvat verder de versies Momentum, R-Design en Inscription. Die laatste is het toonbeeld van luxe, technologie en verfijning. Met vierwielaandrijving en automaat kost hij € 55.200.

Volvo geeft voor ons model met voorwielaandrijving en automaat een gemiddeld verbruik op van 4,4 l/100 km en een CO2-cijfer van 116 g/km. Wij tekenden 7,4 l/100 km op met een ontspannen rijstijl.

Besluit

Volvo wist zeker en vast hoe het de zaken moest aanpakken. De grote Zweed doet niets anders dan verleiden. Met zijn sobere lijnen, zijn warme en onberispelijke interieur en met zijn ontspannen weggedrag. In de huidige verkeerssituaties zijn dat troeven om mee uit te pakken. Door de Duitse concurrentie niet na te apen kan deze Zweed ze effectief bedreigen…