Auto’s met verwisselbare batterijen kennen we al, maar verwisselbare waterstoftanks zijn nieuw. Het is een idee dat het Franse NAMX gebruikt voor zijn HUV, kort voor Hydrogen Utility Vehicle. Een ingebouwde hoofdwaterstoftank en zes verwisselbare waterstoftanks moeten zorgen voor een rijbereik tot 800 kilometer.

In tegenstelling tot de laadtijd van elektrische auto’s is de tanktijd bij waterstofmodellen geen issue. Maar tankstations voor waterstof zijn er nauwelijks, en plaatsen om tanks te wisselen zijn eenvoudiger op te zetten dan een volwaardige tankinfrastructuur. Een netwerk van die tankwisselstations wil NAMX tegen 2025 klaar hebben, wanneer de HUV op de markt moet komen. Het wil met zijn waterstoftanks ook een oplossing bieden voor andere voertuigen en systemen die nu afhankelijk zijn van traditionele brandstoffen.

Brandstofcel en Pininfarina design


De NAMX HUV maakt gebruik van een brandstofcel die op basis van waterstof elektriciteit opwekt, die dan gebruikt wordt om een elektromotor aan te drijven. Elektromotor of elektromotoren, want de HUV moet er komen in twee versies: een achterwielaangedreven versie met 300 pk en een 0-100 tijd van 6,5 seconden en een krachtigere GTH met vierwielaandrijving en 550 pk, goed voor een 0-100 sprint van 4,5 seconden. Qua prijs is er sprake van 65.000 tot 95.000 euro, al is dat waarschijnlijk exclusief belastingen.

Het ontwerp van de SUV coupé is van de hand van het Italiaanse Pininfarina, dat zelf al uitpakte met de elektrische Battista hypercar. Naast de opvallende X-lichtsignatuur vooraan, worden achteraan de waterstoftanks in de spotlights gezet. Hoe dat precies zit met de crashveiligheid, dat is een andere vraag. De NAMX HUV zal in oktober van dit jaar te zien zijn op het autosalon van Parijs.


?