MG blijft in kracht toenemen in zijn ‘tweede leven’. Sinds zijn wedergeboorte binnen de Chinese SAIC-groep lanceert het voormalige Britse merk immers al zijn vierde model op onze markt. Na de middelgrote elektrische ZS EV, de grote plug-in hybride SUV EHS en de grote elektrische SUV Marvel R, is er nu een elektrische break die MG5 Electric gedoopt wordt (moest je de logica zoeken in de benamingen van de verschillende modellen... wij hebben die ook niet gevonden).
De MG5 gaat er prat op om zowel 's werelds eerste elektrische break te zijn (als we de Porsche Taycan Sport Turismo niet meerekenen, maar die speelt natuurlijk in een andere klasse), als één van de meest betaalbare elektrische voertuigen op de markt. Daarmee richt het merk zich niet enkel tot de bedrijfswagenmarkt, maar hoopt het ook de interesse van particuliere klanten te wekken.
Vanaf €33.985
Laten we het voor één keer eerst over de prijs hebben. MG biedt zijn MG5 break aan voor een bedrag vanaf € 33.985. Daarmee komt hij niet in de buurt van de bodemprijs van de Dacia Spring, maar in dit geval krijg je een veelzijdige gezinsbreak met een groter rijbereik. 320 km WLTP om precies te zijn, voor de Standard Range versie (50.3 kWh) die voor deze prijs wordt aangeboden. De prijs van de 'long range' uitvoering, die met zijn 61.1 kWh batterij een WLTP-rijbereik van 400 km belooft, stijgt tot € 36.985.
Deze MG5 heeft dan wel geen directe concurrenten, hij is ook scherp geprijsd in vergelijking met plug-in hybride breaks van algemene merken zoals de Peugeot 308 SW (vanaf € 37.850 in plug-in) of de Renault Mégane Grandtour (vanaf € 37.675 in E-Tech Plug-in). Maar ook in vergelijking met een middelgrote 100% elektrische auto als de Nissan Leaf (vanaf € 34.070 met 40 kWh of € 42.920 met 62 kWh batterij) of de Volkswagen ID.3 (vanaf € 43.900 met 58 kWh).
Conventioneel uiterlijk
Iedereen zijn smaak wat het uiterlijk betreft, maar laten we het erop houden dat de MG5 niet bijzonder in het oog springt. In elk geval is het look vrij conventioneel en het design eerder eenvoudig. Het koetswerk is 4,60 m lang, wat ongeveer tien centimeter korter is dan de Skoda Octavia Combi (4,69 m), de traditionele benchmark in het segment.
Op praktisch vlak heb je helaas af te rekenen met een laaddrempel die een beetje hoog is voor een break. Verwacht ook geen perfect vlakke laadvloer als de achterbank is neergeklapt, of zelfs een uitzonderlijk laadvolume gelijk aan dat van een break met verbrandingsmotor (640 liter op de Skoda Octavia Combi). Niettemin biedt de bagageruimte toch een volume van 497 liter in 5-zits configuratie, dankzij het hooggeplaatste bagagescherm. Dat is redelijk competitief in vergelijking met gelijkwaardige plug-in hybride breaks. Als dat nodig is, kan het totale beschikbare volume stijgen tot 1.367 liter door de achterbank met 60/40-verdeling neer te klappen.
Voor de volledigheid vermelden we nog dat deze elektrische break kan slepen. Tot 500 kg, met een maximum verticaal gewicht op de trekhaak van 50 kg (nuttig om weten als je overweegt een fietsendrager op de trekhaak te monteren). De dakrails kunnen tot 75 kg dragen.
De kleren maken de man niet…
In het interieur zien we een ander verhaal. In tegenstelling tot het wat gedateerde koetswerkdesign van de MG5, vinden we binnenin een vrij modern dashboard. De look is strak en wordt versterkt door de aanwezigheid van een groot, snel reagerend centraal aanraakscherm van 10,25 duim met alle nodige snufjes (Apple CarPlay, Android Auto, DAB+, een app voor configuratie op afstand, ...). De bestuurder krijgt voor zijn neus een 7 duim grote digitale cockpit.
Het kwaliteitsgevoel in de MG5 is een beetje dubbel, met de enkele aantrekkelijke inzetstukken maar ook vooral harde kunststoffen. De algemene assemblagekwaliteit is echter wel tamelijk solide.
Royale binnenruimte
Terwijl de bestuurder getrakteerd wordt op een goede rijhouding, krijgt de voorste passagier af te rekenen met een erg hoge zitting. De passagiers achteraan zullen moeten wennen aan de nogal hoge vloer (door de plaatsing van de batterijen), waardoor ze met opgetrokken knieën moeten meerijden. De beschikbare ruimte achterin is echter vrij royaal, zelfs voor twee grote volwassenen.
Verschillende batterijen en motoren
MG biedt twee aandrijflijnen voor zijn MG5 break. De instapversie heeft een 50,3 kWh lithium-ijzer-fosfaat batterij en een elektromotor met 130 kW (177 pk). De Long Range versie heeft een 61,1 kWh lithium-ion batterij. Het vermogen wordt beperkt tot 115 kW (156 pk). Voor beide versies is het koppel van de elektromotor identiek (280 Nm) en de prestaties zijn gelijkwaardig (0 tot 100 km/u in 8.3 s en een top van 185 km/u). Deze prestaties zijn meer dan voldoende gezien de algemene roeping van het voertuig. Op de weg heeft de MG5 eerder een stabiel en geruststellend dan een sportief rijgedrag... We merken ook de aanwezigheid op van een tamelijk stevige demping die een beetje soepelheid mist.
Rustig en goed uitgebalanceerd
Op de weg waarderen we de MG5 omwille van zijn zeer stille werking en de soepelheid van zijn acceleratie. Zijn vermogen om spaarzaam om te springen met stroom is ook veelbelovend. Tijdens het eerste deel van onze korte testrit zagen we op het dashboard van de Standard Range een verbruik van 19,4 kWh/100 km, maar dan wel op een 'veeleisende' route die aan een vlot tempo gereden werd. Op een tweede stuk van het parcours, dat energiezuiniger was, noteerden we een gemiddelde van slechts 15,4 kWh/100 km. Het officiële gemiddelde WLTP-verbruik van 17,9 kWh (17,5 kWh voor de Long Range) lijkt daarom realistisch.
87 kW en V2L!
Welke versie je ook kiest, je krijgt een geïntegreerde driefasige lader van 11 kW. Snelladen is op beide versies ook mogelijk tot 87 kW aan een DC laadpaal.
Bovendien is de "V2L" functie standaard. Dit betekent dat de batterij van de auto een extern elektrisch apparaat tot 2.200 W van energie kan voorzien. Dat is genoeg om gereedschap, een waterkoker, koffiezetapparaat, koelbox, elektrische fiets, laptop, enz. van stroom te voorzien als dat nodig is.
Eenvoudig gamma
Zoals het aanbod van de meeste Aziatische autobouwers doet ook de MG5 het met een heel eenvoudig gamma. Naast de Standard/Long Range varianten kunnen klanten kiezen uit twee uitrustingsniveaus: Comfort en Luxury. De Comfort versie biedt al een royale standaarduitrusting (manuele airconditioning, LED koplampen, verwarmde zetels vooraan, parkeerhulp, handsfree toegang, digitale cockpit en touchscreen, 9 rijhulpsystemen, enz.) De Luxury versie kost € 1.500 extra en biedt elektronische klimaatregeling, een 360° parkeercamera, een elektrisch verstelbare bestuurderszetel en lederen bekleding. Er worden slechts vier kleuren aangeboden (wit, rood, zwart of grijs) en de opties zijn bijna onbestaande (met uitzondering van het grijze interieur op de Luxe versie voor € 1.000). Maar MG heeft er alle vertrouwen in dat het zijn MG5's zeer snel zal kunnen leveren. Dat kan in de huidige omstandigheden een stevige troef zijn!
MG biedt 7 jaar/150.000 km volledige garantie op de MG5 (dus zowel op het voertuig als op de hoogspanningsbatterij), en gratis pechverhelping gedurende dezelfde periode als het officiële onderhoudsschema in het netwerk gevolgd wordt.
Ons verdict
Ga niet puur op het uitzicht af: de MG5 is moderner dan zijn look doet vermoeden! Praktisch, functioneel, stil en zuinig in het gebruik… deze break heeft heel wat troeven in zijn mouw om klanten te overtuigen die beslist hebben om de stap te zetten naar elektrisch rijden.