Wist je dat de Europese automarkt op dit moment niet minder dan 76 automerken telt? En daar zitten dan nog niet alle specialisten en kleine preparateurs bij. Met andere woorden: het is druk. En onder al die merken zijn er slechts een tiental die zich nog niet overgegeven hebben aan de SUV-rage. De lokroep is nochtans groot, want voor een cross-over kan je makkelijk enkele duizenden euro’s meer vragen dan voor een vergelijkbare auto die korter bij de grond staat. Maar wie zijn dan die tegendraadse merken?

Denken aan het imago

Tussen de merken die tegen de stroom in zwemmen, vinden we vooral autobouwers voor wie een SUV niet helemaal bij hun imago past. Denk maar aan Abarth, Alpine, Bugatti, Ferrari, Koenigsegg, McLaren, Pagani, Rimac en Zenvo. Maar het is slechts een kwestie van tijd voor sommigen onder hen ze in hun gamma opnemen. Dan denken we bijvoorbeeld aan Alpine en Ferrari, naar wiens SUV's reikhalzend wordt uitgekeken. Abarth heeft de stap al gezet, maar alleen in Brazilië. 

De lijst wordt steeds korter... 

Het wordt stilaan een strijd voor de andere merken die er nog geen hebben. Lancia heeft in zijn herstelplan al een SUV aangekondigd, terwijl de Polestar 3 binnenkort komt. Op dit moment hebben alleen Bugatti, Chrysler, Koenigsegg, Lucid, McLaren, Pagani, Rimac en Zenvo geen cross-over in hun gamma, noch officieel in de pijplijn. Maar ongetwijfeld zullen sommigen ernaar uitkijken om hun naam van de lijst geschrapt te zien worden. Zal iedereen dus met een SUV moeten komen? Daar lijkt het wel op... Afspraak over een paar jaar om te bekijken wie de laatste autobouwer zal zijn die er geen aanbiedt…