In het eerste kwartaal van dit jaar werden in België amper 103.146 nieuwe auto’s ingeschreven. Dat zijn er zo’n 40.000 minder dan het gemiddelde voor die periode over de afgelopen tien jaar en zelfs 60.000 minder dan in het topjaar 2018! De verklaring is volgens invoerdersfederatie Febiac niet ver te zoeken: leveringsproblemen ten gevolge van chiptekorten en de oorlog in Oekraïne, terwijl de orderboeken bij de autobouwers wel vol zitten. Toch zien we dat de vertraging op de particuliere automarkt sterker is dan die bij de bedrijven, die nu zowat twee derde van de nieuw verkochte auto’s voor hun rekening nemen. Misschien is er dus meer aan de hand, en stellen particulieren de aankoop van een nieuwe wagen uit.

Nog nooit zoveel auto’s met stekker

Door de gunstige autofiscaliteit voor auto’s met een lage uitstoot zetten bedrijven sterk in op geëlektrificeerde voertuigen. Ze kiezen veel meer dan particulieren voor plug-in hybrides en 100% elektrische auto’s. Het aandeel van auto’s met een stekker was daardoor nog nooit zo groot. 14,8% van alle nieuw verkochte auto’s in het eerste kwartaal van dit jaar was een plug-in hybride, terwijl 9,3% volledig elektrisch was. Tel daarbij nog 7,2% hybrides (zonder stekker) en je komt op een geëlektrificeerd aandeel van een derde van de nieuwverkoop.

Het gevolg laat zich raden: de theoretische gemiddelde CO2-uitstoot (WLTP) van de in het eerste kwartaal nieuw ingeschreven voertuigen was nog nooit zo laag. Terwijl die tussen 2020 en 2021 in België al daalde van 130,7 g/km tot 116,9 g/km, daalt dat cijfer tijdens het eerste kwartaal van dit jaar nog lager tot een waarde van 108,3 g/km. Om dat cijfer nog te doen dalen, roept Febiac de overheid op om ook voor particulieren fiscale stimulansen te voorzien om geëlektrificeerde auto’s met een lagere uitstoot betaalbaarder te maken.


?