Het Litouwse AKO stelt een prototype voor van zijn elektrische driewieler Trike. Ondanks het compacte formaat is de batterij liefst 26 kWh groot – de eerste Renault Zoé had een accu van slechts 22 kWh – waardoor hij een bereik van 300 kilometer kan beloven. En hoewel 450 kilo veel is voor een motorfiets, is hij gezien het formaat van de batterij en de technologie aan boord best licht. De Trike heeft namelijk een actieve voorwielophanging waardoor hij in bochten gaat overhellen zoals een motorfiets. Het is niet de eerste keer dat we dit concept zien – je komt af en toe scooters met twee voorwielen tegen die ook overhellen – maar de hellingshoek van de AKO is veel extremer dan in vergelijkbare modellen. Bovendien kan de bestuurder kiezen of de Trike gaat hellen of niet: door aan het stuurwiel te draaien, sturen de voorwielen, maar om te hellen moet je de stuurkolom naar links of rechts bewegen.
Getting there! The second prototype just got its motor mounted in, the frame is getting finished up as well as the body printing is initiated too. Soon more in-depth shots will be released. #prototyping #electricvehicle pic.twitter.com/4VCW0FfzeO
— AKO Trike (@ako_trike) May 7, 2020
CEO Jurgis Lečas zegt dat het prototype een koppel heeft van 600 Nm (dat enkel op het achterwiel wordt losgelaten) en een top van 240 km/u, maar overweegt elektronische begrenzers om het allemaal veilig te houden. Over veiligheid gesproken: de AKO Trike krijgt vierpuntsgordels en een frontale en zijdelingse airbags. De gesloten cabine beschermt bovendien beter tegen de elementen dan een motorfiets. Er is nog flink wat werk voor de Trike productierijp is, maar AKO mikt op een verkoopprijs van “20.000 tot 24.000 euro”.