Brussel Leefmilieu en een NGO die gespecialiseerd is in de technische en wetenschappelijke analyse (International Council on Clean Transportation, ICCT) hebben samen een studie uitgevoerd in de hoofdstad rond de uitstoot van voertuigen met een dieselmotor. En het minste wat je kan zeggen is dat de resultaten ontnuchterend zijn. Volgens die studie stoot het merendeel van de bestuurders die met een diesel rijden immers tot vijf keer meer uit dan toegelaten!
De vervuiling die door zowat 130.000 voertuigen uitgestoten wordt, werd in Brussel gemeten met behulp van een specifiek toestel. Yoann Bernard, onderzoeker aan het ICCT: “Wat we vaststellen is dat de meerderheid van de dieselvoertuigen die in de Brusselse straten rondrijden grote hoeveelheden schadelijke stoffen blijven uitstoten, meer bepaald stikstofoxides. Vele malen meer dan de norm!” Een uitstoot die tot vijf keer hoger ligt dan het gehomologeerde cijfer. En Brussel Leefmilieu zegt dat diesels die voldoen aan de Euro 4-norm, die vanaf januari niet langer toegelaten zijn in de Brusselse LEZ en niet beschikken over een roetfilter, bijna 50% van de uitstoot van fijnstof veroorzaken in uitlaatgassen, terwijl ze maar 12% van de volledige bestudeerde vloot vertegenwoordigen!
Bovendien heeft de studie ook een ander probleem vastgesteld: heel wat roetfilters op dieselvoertuigen zijn defect. Dat zou het geval zijn voor 5% van de diesels die in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest rondrijden. Die filters zullen vanaf volgend jaar gecontroleerd worden bij de technische controle.