Op de Chinese markt is er al een “L” in de vorm van een klassieke berline, maar eind dit jaar krijgen ook wij de berlineversie van de Mercedes A-Klasse. De Europese versie heeft een 6 centimeter kortere wielbasis en is nog steeds in volle ontwikkeling.

Wereldrecord

In de windtunnel breekt de nieuwe A-Klasse Berline alvast records. Met een luchtweerstandscoëfficiënt van amper 0,22 doet hij niet alleen beter dan de vijfdeurs (Cd van 0,25) maar ook dan de vorige CLA (Cd van 0,23). Daarmee wordt de Mercedes de meest aerodynamische productiewagen ter wereld.

Vijftig tinten A

Mercedes blijft voorlopig nog karig met informatie. In afwachting van de officiële voorstelling moeten we het met dit beeld doen van de A-Klasse Berline in de windtunnel. Het nieuwe model zal plaats nemen naast de vijfdeurs, CLA, CLA Shooting Brake en GLA. Hoewel A-Klasse Berline en CLA hetzelfde platform delen, wordt de CLA een vierdeurscoupé, de A Berline wordt een “mini-C-Klasse”.