We zouden gezworen hebben dat de vierde generatie van de Kia Sportage nog maar net op de markt was. Maar drie jaar vindt Kia ruim genoeg om zijn succesmodel een facelift te geven. Succes heeft hij trouwens wel, de Koreaanse SUV in het C-segment: in 2017 was het Kia’s meest verkochte model in Europa. Maar in dat hypercompetitieve segment, met concurrenten als de Volkswagen Tiguan, Nissan Qashqai en Hyundai Tucson, moet je op scherp blijven staan.
Wat verandert er dan?
Niet teveel gelukkig, want de huidige Sportage ziet er eigenlijk aantrekkelijk atletisch uit. De Kia kiest dus voor een facelift volgens het boekje, met nieuwe koetswerkkleuren en nieuwe velgdesigns. De voorbumper werd wat sportiever getekend, het radiatorrooster lichtjes gewijzigd en de led-koplampen kregen een nieuw ontwerp. Achteraan gebeurde hetzelfde met de achterlichten en de bumper.
In het interieur bleven de wijzigingen eveneens beperkt: nieuwe bekledingen voor de GT Line, een lichtjes gewijzigd stuur en een instrumentenpaneel dat opnieuw ontworpen werd. Het infotainmentsysteem kreeg eveneens een nieuw design, met een touchscreen van 7 duim of frameloos scherm van 8 duim in de hogere uitvoeringen.
Hoe is de sfeer aan boord?
Het is bijzonder aangenaam toeven in de Sportage. Het interieur oogt wat streng, maar de afwerkingskwaliteit is vrij van kritiek, en in de hogere uitrustingsniveaus ontbreekt het niet aan comfort: zetel- en stuurverwarming, zetelkoeling, een ruim plaatsaanbod vooraan en achteraan. Alleen even opletten als je kiest voor de 2.0 CRDi: de nieuwe milde hybride heeft zijn 48 volt-batterij op de plaats van het reservewiel. De kofferruimte krimpt daardoor van 491 naar 439 liter.
Hoe zit het precies met die milde hybride?
Dat is de 2.0 CRDi. Die houdt bij de facelift alleen zijn versie van 185 pk nog over, maar krijgt er een 48-voltbatterij met starter-generator bij, een ingreep die Kia “EcoDynamics+” noemt. Die ondersteunt de 2.0 viercilinder door trillingvrij te starten, levert wat extra vermogen bij het accelereren (12 kW of 16 pk) en neemt het van de zelfontbrander over wanneer je remt. De batterij wordt automatisch opgeladen als je een constante snelheid rijdt of wanneer je remt. De auto bepaalt zelf hoe hij de elektrische energie het best gebruikt.
In combinatie met SCR-technologie voor de uitlaatgasbehandeling zegt Kia dat de CO2-uitstoot volgens de oude NEDC-procedure 7 procent lager ligt, en 4 procent volgens de nieuwe WLTP-cyclus. De vierwielaangedreven versie met manuele zesversnellingsbak stoot zo 142 g/km aan CO2-uit, de versie met achttrapsautomaat en vierwielaandrijving zit aan 153 g/km.
Hoe rijdt die Sportage?
Wij reden de versie met achttrapsautomaat, een combinatie die deze Kia nog steeds als gegoten zit. De inbreng van de starter-generator is bijzonder subtiel, en merk je op een schokje hier en daar eigenlijk alleen maar bij het remmen, wanneer de auto remenergie recupereert om de batterij op te laden. De dieselmotor is af en toe hoorbaar maar verder goed gedempt, werkt prima samen met de automaat, maar is geen snelheidswonder: voor 185 pk en 400 Nm zijn een sprint naar 100 km/u in 9,5 seconden en een topsnelheid van 201 km/u minder atletisch dan zijn looks doen vermoeden.
Het levert deze Sportage wel een stabiel, geruststellend en aangenaam weggedrag op, met een koetswerk dat de rolbewegingen binnen de perken houdt en een ophanging die comfort ambieert. Kia biedt velggroottes aan tot 19 duim, maar hou er rekening mee dat grote maten stugger reageren op korte oneffenheden. Ten slotte noteerden we op onze korte testrit met aardig wat stadsverkeer een gemiddeld verbruik van 7,8 l/100 km, een gemiddelde dat 2 liter hoger ligt dan wat Kia opgeeft. Wat aan de hoge kant dus, maar dat cijfer willen we graag nog eens checken bij een uitgebreide test op eigen bodem.
Zijn er nog andere motoren?
Jazeker. Het benzineaanbod blijft met de atmosferische 1.6 GDi en de drukgevoede 1.6 T-GDi ongewijzigd. Die eerste produceert dus nog steeds 132 pk en komt met manuele zesbak, de tweede is 177 pk sterk en naar keuze voorwielaangedreven met manuele zesbak of vierwielaangedreven met 7-DCT met dubbele koppeling. In het dieselaanbod wordt de 1.7 CRDi geschrapt en ingeruild voor een kleinere 1.6 CRDi, die zuiniger en schoner moet zijn dan zijn voorganger. Hij is er in een versie met 115 pk (voorwielaandrijving en manuele zesbak) en met 136 pk (voorwielaandrijving en manuele zesbak of vierwielaandrijving en 7-DCT). Vanaf 2020 komt er nog een kleinere mild hybrid, gekoppeld aan deze 1.6 CRDi.
Wat moet ik verder nog weten?
Dat rijhulp en infotainment een upgrade krijgen bij deze facelift en het aanbod bijzonder volledig is. We noteren onder meer een adaptieve snelheidsregelaar met filehulp, verkeersbordherkenning, dodehoekwaarschuwing, waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto, uitgebreide parkeerhulp enzovoort. De connectiviteit van het infotainmentsysteem omvat onder meer verkeers- en weerinformatie, paarkeerinformatie, het draadloos opladen van je smartphone enzovoort.
Hoeveel kost de vernieuwde Kia Sportage?
De gefacelifte SUV wordt pas in de tweede helft van september gecommercialiseerd. Het is dus nog even wachten op de prijzen. De Belgische importeur geeft wel al mee dat die in het verlengde zullen liggen van de pre-faceliftversie, en dat als er toch een prijsstijging is, je daar meer standaarduitrusting voor in de plaats krijgt. Reken dus op een instapprijs van om en bij 23.000 euro tot en met 44.000 voor de duurste versie.
Besluit?
De Kia Sportage komt uit in een competitief segment, maar de Koreanen doen er alles aan om alert te blijven. De Sportage is dus een aantrekkelijke, ruime, comfortabele en goed uitgeruste SUV. Zijn motoraanbod is dankzij deze facelift ook helemaal up-to-date, en beantwoordt aan de nieuwe uitstootnormen. De milde hybride doet op het eerste gezicht geen wonderen voor het reële verbruik, maar levert vooral op papier een lagere CO2 op. En dat is dan weer interessant voor de portefeuille. Nu nog even wachten op de prijzen…