De Tesla Model S werd voor het eerst aan het grote publiek getoond tijdens het Salon van Frankfurt in 2009, om vervolgens in 2012 in de Verenigde Staten op de markt gebracht te worden en in Europa eind 2013. De Californische berline rijdt dus wereldwijd al tien jaar rond in heel wat landen.
Revolutie
In 2010 werden er wereldwijd nog niet eens een half miljoen elektrische auto's verkocht. Maar de komst van Tesla in 2012 zou de autosector revolutionair veranderen. Tegen 2013 schoot de waarde van de Tesla-aandelen omhoog tot $160. Het kapitaal van het bedrijf klimt daarmee tot $20 miljard. Het duurde maar drie jaar voor de auto-industrie serieus door elkaar geschud werd, met het eerste miljoen verkochte elektrische voertuigen wereldwijd. 2017 zou een schitterend jaar worden voor de autobouwer, die toen erkend werd als 's werelds op één na grootste fabrikant van elektrische auto's, na Renault-Nissan, die andere pionier in elektromobiliteit.
De geheimen van het succes
Tien jaar geleden was Tesla vrijwel onbestaand op de automarkt, met nauwelijks 2.650 verkochte auto's in een jaar. Weinigen geloofden in de groei en duurzaamheid van deze kleine producent die uit het niets ontstaan was, en weinig gemeen had met een auto-industrie die door historische groepen gedomineerd werd. De grootste verdienste van Elon Musk was dat hij erin slaagde bankiers en investeerders te verleiden om de financiering van zijn autodroom rond te krijgen, want de winstgevendheid van de autobouwer was lange tijd problematisch.
Daarnaast hebben Tesla en de Model S voor een echte doorbraak gezorgd in een industrie die voordien erg conservatief was. Met de Autopilot, over-the-air updates (je hoeft niet meer naar de garage), personalisatie en de zeer hightech kant van de auto met zijn gigantische tablet die centraal staat in het interieur, is de Model S erin geslaagd een segment (dat van grote premium sedans) wakker te schudden dat de neiging had op zijn lauweren te rusten. Ook de nulemissie en het rijplezier dat een 100% elektrische aandrijving biedt, hebben geholpen om veel bestuurders te bekeren.
En het vervolg?
In het licht van dit succes scherpt de concurrentie nu al enkele jaren zijn wapens, met de premium Duitse merken op kop. Vandaag zien Audi, BMW, Mercedes en Porsche hun elektrische aanbod groeien en aan geloofwaardigheid winnen. En dan hebben we het nog niet eens over de opkomst van talloze andere elektrische merken die vaak als "Tesla killers" worden omschreven. Tegelijkertijd is Tesla ook de lagere segmenten binnengedrongen om zijn verspreiding te vergroten: de Model 3 is gemiddeld 30% goedkoper dan de Model S en is nu goed voor het grootste deel van de verkoop van de autobouwer.