Pierre-Benoit Sepulchre

20 DEC 2019

Dit is waarom DriveNow uit Brussel weggaat

Op 29 februari 2020 geeft DriveNow er definitief de brui aan in ons land.

ShareNow, het resultaat van de fusie tussen DriveNow (BMW) en Car2Go (Daimler), gaat zijn activiteiten in Europa en Noord-Amerika terugschroeven. De twee Duitse autogroepen zullen namelijk op 29 februari 2020 hun aanbod van free floating-deelwagens in Brussel, Londen en Firenze schrappen. Ook de VS en Canada blijven niet gespaard van sluitingen. Die beslissing is ingegeven door “het instabiele algemene mobiliteitslandschap en de stijgende kosten”.

Deelwagens worden vaak voorgesteld als een goed alternatief voor privéwagens, omdat ze zowel duurzaam als betaalbaar zijn. Ze kampen echter met forse concurrentie van taxidiensten als Uber en Lyft en, in België, de heilige bedrijfswagen. Daarom is het gebruik ervan bij ons nooit echt van de grond gekomen, of toch niet genoeg om de door ShareNow beoogde winstmarges te halen.

De Duitse groep is niet de enige die het gelag betaalt voor de “complexe realiteit”. Ook General Motors heeft Maven, zijn deelwagendienst, in acht Noord-Amerikaanse steden moeten opgeven, en Ford doet hetzelfde met zijn pendeldienst Chariot.

Poppy springt in het gat

Het enige free floating-deelbedrijf dat nog in Brussel actief blijft, is Poppy, een dochterbedrijf van D’Ieteren. Het is ook actief in Antwerpen en bezit 300 auto’s, 300 scooters en 400 steps. Het merk met de rode kleuren had eerder al de klantenportefeuille overgenomen van Zipcar, dat in februari 2019 uit Brussel is weggegaan.

Na de aankondiging van het vertrek van ShareNow heeft Poppy onmiddellijk gemeld dat het zijn wagenparken in Brussel en Antwerpen zal uitbreiden, met onder meer een verdriedubbeling van het aantal beschikbare auto’s in de hoofdstad. D’Ieteren meent dat het jonge bedrijf in 2021 winstgevend zal zijn.
Advertentie
Advertentie
Advertentie