Afgelopen donderdag 24 juni keurde de Brusselse regering na eerste lezing een principeakkoord goed dat al was ingeschreven in het regeerakkoord: vanaf 2030 mogen lichte voertuigen met een dieselmotor de stad niet meer in en vanaf 2035 krijgen ook benzinewagens er geen toegang meer.

Die donderdag kwamen de leden van de meerderheid tot een akkoord binnen de Brusselse regering. Minister-president Rudi Vervoort (PS), minister voor klimaattransitie en leefmilieu Alain Maron (Ecolo), minister van mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) en haar collega belast met financiën en begroting Sven Gatz (Open-VLD) hebben de details van het plan afgelopen vrijdag voorgesteld.

Concreet wordt diesel in 2030 verboden en benzine (samen met LGP) in 2035. Tenzij de situatie dus nog zou veranderen, zou je over 15 jaar dus geen verbrandingsmotoren meer mogen horen in de hoofdstad. De bedoeling is uiteraard om de luchtkwaliteit van de stad te verbeteren, naar het voorbeeld van andere Europese hoofdsteden als Oslo, Londen of Amsterdam.

Stap voor stap

De regering PS-Ecolo-DéFi-Open VLD-Groen heeft een gedetailleerde kalender gepubliceerd. Die voorziet dat in 2025 enkel nog hybride personenwagens en Euro 6-diesels in de stad zullen worden toegelaten. Drie jaar later, in 2028, mogen hybrides nog steeds binnen en moeten diesels voldoen aan de Euro 6d-norm.

De Brusselse regering toont zich minder streng voor wagens op benzine, LPG of CNG, want zelfs als ze maar Euro 3 zijn mogen ze de stad nog in tot 2027. Euro 4-wagens met deze brandstoffen worden vanaf 2029 geweerd en Euro 6-wagens zijn nog tot 2032 welkom. Let wel: benzinescooters worden in 2025 verbannen, motorfietsen en quads op benzine vanaf 2028.

Ter begeleiding van deze koerswijziging wil Brussel investeren in laadpunten voor elektrische voertuigen. Op termijn moeten er zo 22.000 staan. Daarnaast wordt de gewestelijke premie voor mensen die hun auto opgeven verviervoudigd. De Regering-Vervoort heeft ook aangekondigd massaal te zullen investeren in het openbaar vervoer om een geloofwaardig alternatief te kunnen bieden aan individueel personenvervoer.

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: