Een van de grootste troeven van Tesla is zijn Supercharger-netwerk, het snellaadnetwerk met de grootste dichtheid. Waar op een locatie van Ionity doorgaans een 4-tal laadpalen staan, staan er op een Supercharger-site meestal 10 of meer, waardoor je zelden of nooit moet wachten omdat alle laadpalen bezet zijn. Het netwerk geeft Tesla een niet te onderschatten concurrentieel voordeel op andere autobouwers. Maar nu zou het merk toch van plan zijn om het toegankelijk te maken voor andere EV’s.

Noorse notulen

Dat blijkt in elk geval uit de notulen van een vergadering van het bestuur van Vestland, een regio in Noorwegen. Tesla had namelijk subsidies aangevraagd om vijf van zijn lokale Supercharger-stations uit te breiden. De lokale regering wil echter enkel geld geven aan openbare laadpunten die voor alle EV’s toegankelijk zijn. Daarop zou Tesla hebben laten weten dat het van plan is om zijn Supercharger-netwerk open te stellen voor andere auto’s vanaf september 2022. Vestland zou bereid zijn om Tesla het geld voorlopig te geven, maar met de voorwaarde dat de subsidie moet worden teruggestort als de Californiërs hun belofte niet nakomen.

CCS

Wat maakt dan het verschil tussen wel of niet kunnen opladen bij een Supercharger? In 2019 heeft Tesla al zijn Superchargers aangepast zodat ze een CCS-stekker hebben, die door de meeste EV’s wordt gebruikt voor snelladen. Maar wanneer je een auto van een ander merk inplugt bij een Supercharger, zal de software weigeren om stroom af te geven. Er is ook geen betaalterminal aan een Supercharger: de laadpaal herkent de auto en stuurt de factuur door naar de account van de klant. Toekomstige rijders van andere EV’s zullen dan waarschijnlijk een betaalaccount bij Tesla moeten aanmaken zodat ook zij van de Superchargers gebruik zullen kunnen maken. Het kan andere aanbieders van snelladers alleen maar stimuleren om hun prijzen te doen zakken, want in sommige gevallen is Superchargen tot 4 keer goedkoper dan opladen bij een ander netwerk…

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: