De Chrysler groep heeft bevestigd dat de nieuwe Chrysler Caliber vanaf 2007 in productie gaat. De groep heeft ook aangekondigd dat de Caliber zal uitgerust worden met een innoverende transmissie. Zo zal het de eerste Chrysler worden uitgerust met zowel een continue variabele automatische versnellingsbak als vierwielaandrijving, voor de motoren uit de “World Engine” familie ( 4 cilinder benzine ) of de nieuwe 2.0 liter dieselmotor. De CVT2 De nieuwe Dodge Caliber krijgt dus de laatste generatie van de continu variabele transmissie, CVT2, met zich mee, deze brengt beduidende voordelen met zich mee ten opzichte van vroegere variabele transmissies. “De CVT2 van de Chrysler Group werd speciaal ontworpen om een uitstekende motorrespons te garanderen en een uiterst precieze controle van de terugkoppeling van de gekozen versnelling. Bovendien is deze overbrenging voorzien van een Autostick® bediening die toelaat manueel een van de zes virtuele versnellingen in te schakelen”, verklaart Eric Ridenour, Executive Vice President. Voordelen In vergelijking met de traditionele versnellingsbak met 4 versnellingen, laat de CVT2 toe het brandstofverbruik, in verhouding, van 6 tot 8% te verminderen. De constructeur beloofd ook dat het horten en stoten van de transmissie zijn weggewerkt en, bij het optrekken, de overbrenging permanent, of toch bijna, gekoppeld blijft zodra het voertuig in beweging is. De traditionele verschuivingen bij het omzetten van het koppel, die de vroegere automatische transmissies aantastte, blijft slechts een oud aandenken. De gebruikers van de Dodge Caliber zouden de CVT2 moeten prijzen door zijn invloed op de prestaties van de wagen. Aldus, nog steeds volgends de Chrysler Group, en ten opzichte van de traditionele automatische versnellingsbak, is de CVT2 uiterst efficiënt tussen de 50 en 100 km/u, wat inhaalmanoeuvres zou moeten vergemakkelijken door een verbeterde respons van de mechaniek. Hierdoor, bijvoorbeeld, zal bij het optrekken het regime behouden worden bij de ideale waarde, en niet tot het maximum gaan alvorens terug te vallen bij het overschakelen. De CVT2 transmissie laat continu de verhouding van de overbrenging variëren: de wagen beschikt over een oneindig aantal versnellingen en gaat steeds voor de meest geschikte. Bijgevolg draait de motor blijvend aan het optimale regime. Deze overbrenging maakt gebruik van katrollen met variabele diameter en een trapeze-vormige stalen riem om permanent de uiteindelijke terugkoppeling aan te passen, in tegenstelling tot de traditionele automatische overbrenging waar gebruik gemaakt werd van tandwielen en koppelingen met een beperkt aantal versnellingen. World Engine De World Engine motoren van de Chrysler Group werden ontworpen om 5% minder brandstof te verbruiken dan de modellen die ze vervangen. “De bouw van deze motoren wordt verzekerd door een joint-venture waarvan de Chrysler Group vragende partij is. Het World Engine programma laat toe om motoren met high-end karakteristieken aan te bieden”. Verduidelijkt Eric Ridenour nog. De ingenieurs van het World Engine programma hebben zich specifiek toegespitst op de cilinder opening en de gegevensinvoer, met behulp van uiterst vervolmaakte “Computational Fluid Dynamics” ( geïnformatiseerde modellen van vloeistof dynamica ) tools. Zo hebben de ingenieurs van de Chrysler Group een dubbele en variabele distributie (dual Variable Valve Timing, VVT) voorzien op deze motoren. Ook werd gewerkt aan de sonoriteit van het motorblok. De Dodge Caliber zal in 2007 beschikbaar zijn met World Engine motoren met drie verschillende cilinderinhouden: 1.8 liter, 2.0 liter en een 2.4 liter. De voorziene vermogens zijn 140, 150 en 170 pk. Dieselvoorraad Voor Europa, en andere markten die dol zijn op dieselmotoren, zal de Dodge Caliber ook beschikbaar zijn in een dieseluitvoering. Het gaat om een 2.0 liter turbodiesel met directe hoogdruk inspuiting, turbocompressor met variabele geometrie et 4 kleppen per cilinder. De elektronisch gestuurde injectoren laten een ultra precies beheer toe bij elke ontbrandingscyclus en een optimale dosering van de ingespoten hoeveelheid brandstof. Het systeem werkt op hoge druk en kan tot 2000 bars bereiken, dit om een heel fijne verstuiving van de diesel te verkrijgen, een garantie voor hoogwaardig vermogen en koppel, evenals een zuiniger brandstofverbruik. Het vermogen en maximum koppel worden op 136 pk (100 kW) en 310 Nm geschat. Bron : Dodge