De voor het circuit voorbehouden Lotus, zal dit weekend zijn eerste rondjes rijden op het eeuwfeest van het oudste motorsport evenement ter wereld: de Shelsley Walsh Hill Climb. Deze auto is gebaseerd op een star chassis, een robuuste en verlichtte inspiratie van de Lotus Elise. Met een gewicht van slechts 650 kg richt deze eenzitter ( tweezit in optie ) zich vooral op de amateurs van pure snelheid. Met dit lichtgewicht, beschikt de Circuit Car turbo over 373 pk per ton. Niet voor de baan De Circuit Car werd niet gehomologeerd om de baan op te mogen, en wordt dus enkel voorbehouden voor het circuit of porties afgesloten voor het verkeer. Beschikbaar vanaf midden 2006, heeft deze Lotus een composiet koetswerk en haalt zijn kracht uit een opgedreven 1.8 Toyota motor. De open motor met variabele luchtkleppen VVTL-i van 1796 cm³ met turbocompressie maakt gebruik van een luchtkoeling. Het vermogen dat hieruit voortvloeit, bedraagt 243 pk (181 kW) bij 8000 tr/min. Deze motor ontwikkelt 236 Nm bij 7000 tr/min. Er bestaat ook een atmosferische “light” versie van 190 pk en 181 Nm. Dit alles wordt beheerst door een elektronisch gaspedaal “by wire”. De transmissie bestaat uit versnellingsbak met 6 versnellingen. De Lotus is ook uitgerust met een prototype van een “traction control” systeem. Licht De Lotus Circuit Car doet beroep op een koetswerk gebruik makend van epoxy en aluminium materialen, de achtersteven geeft de voorkeur aan een lichtmetalen chassis. De uit composiet gemaakte panelen die het koetswerk vormen zijn met behulp van bouten vastgehecht om mechanische tussenkomsten te vereenvoudigen. De lijn en structuur laat toe de wind te kanaliseren en de lucht toevoer voor de motor en koeling te verbeteren. De ingenieurs hebben de wagen ook voorzien van afscheidingen en verspreidingen van de luchtstromen voor een beter aërodynamisch gedrag van deze Lotus. De achterspoiler bestaat uit carbon. Ook is de wagen niet voorzien is van een voorruit. Snel Deze auto is in staat om in minder dan 4 s van 0 tot 100 km/u te geraken, en minder dan 9 seconden om de 160 km/u te bereiken. Om op de piste te blijven is hij uitgerust met Yokohama banden, onafhankelijke ophanging, spiraalvormige vering van het type Eibach en Bilstein schokdempers. De anti-roll bar vooraan is regelbaar net zoals de in optie verkrijgbare Ohlins schokdempers. Wat de remmen betreft worden deze uitgerust met servoremmen, 4 kanaals ABS en 4 geventileerde en doorboorde remschijven. Zowel vooraan als achteraan gaat het om 26 mm brede remschijven met een diameter van 282 mm. Vooraan worden remtangen gebruikt uit aluminium legering met dubbele zuigers van Lotus / AP Racing. Achteraan, remtangen met enkele zuiger van Brembo. Kortom, een auto die zich ergens tussen een competitie bolide en een « supercar » voor de weg bevindt. Bron : Lotus