Moet een stad oudere dieselmotoren van zijn grondgebied weren als de normen voor luchtverontreiniging worden overschreden? Nee, zeggen steden als Stuttgart en Düsseldorf. Ja, zeggen milieuorganisaties.
Precedent
Die laatsten trekken nu aan het langste eind, zo besliste de hoogste Duitse administratieve rechtbank. Steden mogen hun eigen regels opleggen om de milieuverontreiniging op hun grondgebied terug te dringen, ook al bestaan daar geen nationale regels voor.
Daardoor creëert de Duitse rechtbank een precedent voor zo’n 70 andere Duitse steden die niet aan de normen voor luchtkwaliteit voldoen. De beslissing treft alle dieselauto’s die niet aan de Euro 6-norm voldoen, een norm die pas in 2015 werd ingevoerd.
Reacties
Dat zorgt voor heel wat felle reacties bij onze oosterburen. Niet alleen in de Duitse regering, die onder invloed van de machtige Duitse autolobby de antidieselsfeer sinds dieselgate in 2015 zoveel mogelijk probeert in te dijken. Ook particuliere eigenaars die recent een dieselauto kochten, zien de restwaarde van hun auto kelderen, en de rechtbank liet al verstaan dat er geen compensatieplicht was.
Duitsland is bovendien de grootste automarkt van Europa, dus ook andere Europese landen houden hun hart vast. Hoewel er een overgangsperiode wordt aangekondigd en er uitzonderingen zullen worden ingevoerd, komt deze vrijgeleide voor een dieselverbod bovenop de strenge milieuzones die al in Duitsland bestaan en die ook op andere plaatsen in Europa ingang vinden.
Benzine?
De politiek wacht alleszins een zware taak om de particuliere kopers die jarenlang te goeder trouw dieselmodellen kochten niet tegen zich in het harnas te jagen. Bovendien zullen de milieuorganisaties ook rekening moeten houden met de massale overstap van diesel naar benzine. Die brandstof stoot weliswaar minder stikstofoxide uit, maar meer CO2. En laat dat nu een van de ambitieuze Europese klimaatdoelstellingen zijn, zo concludeerde een redacteur van de Duitse Frankfurter Allgemeine Zeitung.