Jean-Francois Christiaens

17 JUL 2020

Een balans van de Belgische automarkt in 5 cijfers

De automarkt heeft uiteraard een zware impact ondervonden van de lockdown die tijdens de eerste jaarhelft werd opgelegd. Toch kunnen we in de cijfers van het eerste semester een paar nieuwe trends onderscheiden.

20200717085056plug-in.jpg

1. -30,2 %

Tussen 1 januari en 30 juni 2020 zijn in België 216.605 nieuwe auto’s ingeschreven. In dezelfde periode vorig jaar waren dat er 310.188. Dat betekent een achteruitgang van 30,2 procent.

2. 8,4 %

Hybrides gaan er echter sterk op vooruit in onze markt. Ze wonnen 3,6 procent marktaandeel om uit te komen op 8,4 procent in het eerste semester van 2020. Die vooruitgang gaat ten koste van de klassieke benzinemotor, die 5,1 procent moet toegeven. Er zijn iets meer diesels verkocht (+ 0,7 procent) en ook iets meer elektrische auto’s (+0,7 procent).

3. 87,4 %

De elektrificatie van het Belgische wagenpark wordt hoofdzakelijk gedragen door bedrijven. Hybride en elektrische modellen waren goed voor 15,6 procent van de inschrijvingen op naam van bedrijven, tegenover 5,8 procent bij particulieren. Vooral plug-inhybrides doen het goed, want zij waren goed voor liefst 87,4 procent van alle hybride inschrijvingen voor professionele gebruikers.

4. 112,6 g/km

Een gevolg van het toenemende aantal hybrides op onze markt is dat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto’s in ons land fors is gedaald: -8,6 g/km. In 2018 stond het gemiddelde op 119,4 g/km, in 2019 was het licht gestegen naar 121,2 g/km. In het eerste semester van 2020 tikken we echter af op 112,6 g/km.

5. 40,9 %

SUV’s kennen nog steeds veel succes. In vergelijking met vorig jaar zijn ze er met nog eens bijna 2 procent op vooruit gegaan. In het eerste semester van 2020 waren SUV’s goed voor 40,9 procent van de nieuwe inschrijvingen bij ons.

202007170850553008.jpg
Advertentie
Advertentie
Advertentie