Zit je in deze eindejaarsperiode al eens graag voor een knisperend haardvuur of heb je vloerverwarming? Dan is het fenomeen van de stralingswarmte je niet onbekend. Het is een ander soort warmte dan de convectiewarmte die je krijgt bij klassieke verwarming of de traditionele systemen in auto’s. Lexus gaat het principe nu gebruiken in zijn elektrische RZ SUV, maar niet om je het gevoel te geven dat je voor een haardvuur zit.
8% lager energieverbruik
Convectie warmt de lucht in het interieur van een auto op, en dat is niet echt efficiënt. Geen probleem bij een auto met verbrandingsmotor, waar restwarmte van die motor gebruikt wordt om de lucht op te warmen. Maar in een elektrische auto vreet het energie uit de batterijen. Daarom voorziet Lexus in zijn nieuwe RZ een ‘Radiant Heating’ optie, twee infraroodpanelen ter hoogte van de knieën van de voorste inzittenden, wat moet zorgen voor een 8% lager energieverbruik voor de verwarming.
Dat komt omdat die infraroodpanelen niet de lucht opwarmen, maar wel vaste ‘objecten’, zoals inzittenden, die rechtstreeks in het stralingsgebied zitten. Het doet dat bovendien sneller dan een systeem met convectiewarmte, wat het comfort verhoogt. Vergelijk het met zetelverwarming of stuurverwarming, die ook vaak aangeraden worden in plaats van klassieke verwarming om het rijbereik van je elektrische auto te vergroten, maar dan zonder contact. Als je het paneel toch aanraakt, wordt de temperatuur ervan automatisch verlaagd tot 43 graden.
Standaard op de RZ ‘Luxury’
Lexus biedt zijn ‘Radiant Heating’ systeem aan als optie op de ‘Executive’ uitvoering van de elektrische RZ SUV, terwijl het standaard voorzien is op de ‘Luxury’ afwerking. Een standaard verwarmingssysteem blijft voorzien in de RZ, het zal gewoon minder hard moeten werken om de inzittenden vooraan een behaaglijk warmtegevoel te geven.