Mooie wagens hebben ondernemer Harold Kindt altijd al gefascineerd. Met zijn eerste spaarcenten kocht hij meteen een oude Porsche 924. Nu heeft hij drie klassieke Porsches en organiseert hij de Zolder Grand Prix, een autohappening die de vijftigste verjaardag van Circuit Zolder viert.
“Ik restaureer graag zaken waar een stukje geschiedenis achter schuilt”, vertelt Harold Kindt. Zo woont hij in een historische hoeve, een beschermd monument waarvan de geschiedenis ruim zeshonderd jaar teruggaat. “Het maakt niet uit of het een wagen is of iets anders, een restauratie is vaak een lijdensweg en kost veel geld, maar je krijgt er iets unieks voor terug en je bouwt iets op.”
De oranje 911
Momenteel heeft hij drie Porsches: een 356 A Speedster uit 1957, een 911 SWB uit 1965 en een bijzondere 911 uit 1971. “Een oranje Porsche 911 2.3 S/T Groep 4. Een hele mond vol. Het is een lichtgewichtversie met beide voorvleugels, de motorkap achteraan en het kofferdeksel vooraan uit kunststof, veel dunnere tapijtjes, enzovoort. Ook de motor met dubbele ontsteking, de versnellingsbak en het sperdifferentieel zijn specifiek.”
De 911 werd helemaal gerestaureerd met originele onderdelen. “Samen met Porsche-specialisten heb ik de 911 volledig conform herbouwd tot een racewagen uit die tijd. Het resultaat is een auto die toen had kunnen deelnemen aan een uithoudingswedstrijd op circuit of een historische rally.”
De oranje Porsche is een uniek en duur stuk, maar zijn eigenaar kan er geen exacte waarde op kleven. “Het is een kwestie van vraag en aanbod. Alleen al de restauratie van de motor heeft enkele tienduizenden euro’s gekost. Ik hou de markt in de gaten en de prijs van dergelijke voertuigen hangt sterk af van de kwaliteit en authenticiteit van de restauratie. De prijs schommelt al snel tussen de 100.000 en 200.000 euro. ”
Actieve bezigheid
Harold Kindt, die doordeweeks met een moderne Range Rover rijdt, heeft nooit meer dan enkele wagens in zijn bezit. “Een grote collectie hoef ik niet, daarvoor ben ik er te graag mee bezig. Een auto onder een doek laten staan, om de zoveel tijd het licht aanknippen en zeggen ‘Daar staat hij!’, dat is niets voor mij. Ik ben liever actief bezig. Dan verkoop ik hem liever om iets anders te doen. Alleen al de zoektocht naar een uitzonderlijke wagen met de juiste pedigree is bijzonder leuk. Dan volgt de restauratie, wat zo’n twee jaar kan duren, en daarna probeer ik er even van te genieten.”
Belegging
Oude wagens zijn voor hem niet alleen een passie, maar ook een belegging. “De centen die je erin steekt, zijn niet weggesmeten. Ik heb zelden geld verloren aan een wagen. De waarde van oldtimers en youngtimers zit in de lift. Als je wagen correct gerestaureerd is, er niet mee gefoefeld is en de motor en het koetswerk overeenstemmen, dan zijn er zeker mensen naar op zoek. De verknoeide wagens evolueren niet in waarde. Het is beter om op zoek te gaan naar de juiste wagen en die op te knappen. Als het je al twintig, dertig jaar boeit, ervaar je wat waarde heeft en een goede basis kan zijn. Het is een leerproces. De wagens die mooi gerestaureerd zijn of in originele staat verkeren, zijn de wagens die op veilingen centen opbrengen. Nu spreek ik misschien wat minder als liefhebber en meer als ondernemer.”
Zolder Grand Prix
Na de verkoop van zijn softwarebedrijf Impact Software, maakt hij nu tijd vrij voor een nieuw project: de Zolder Grand Prix, een auto-evenement van 27 tot en met 30 juni 2013. “Het circuit van Zolder bestaat vijftig jaar. Samen met enkele gelijkgezinden vond ik dat een leuke gelegenheid om iets sfeervols te organiseren rond de racerij.”
Het programma van de Zolder Grand Prix biedt voor ieder wat wils: showrooms met oldtimers en hedendaagse voertuigen, races met historische en moderne wagens, racemotoren en formule 1-bolides (na 28 jaar weer in Zolder), een rally die toekomt op het circuit, een trackday en testritten op de openbare weg, een gala-avond, een fietsevenement op het circuit enzovoort.
“Ik ben niet het evenementenbureau of de koersdirecteur, ik bekijk het als ondernemer. Je moet proberen de juiste mensen met hun specialiteiten te verzamelen. Eigenaars met de juiste oldtimers aanspreken, partners en sponsors vinden die erin geloven en automerken overtuigen om mee te werken zodat alle puzzelstukjes in elkaar vallen. Ik ben graag de puzzellegger.”