Renault blijft leuke studiemodellen uit zijn hoed toveren. Het presenteerde vandaag op bijzondere wijze de Twin’Run in de marge van de Grote Prijs Formule 1 van Monaco.

Op het bekende stratencircuit organiseerde Renault een heuse ‘achtervolgingsrace’ om het publiek kennis te laten maken met de sportieve stadswagen Twin’Run. Op kop reed Renault-topmanager Carlos Tavares met de Twin’Run, achtervolgd door F1-rijder Charles Pic in een Clio V6 en racepiloot Jean Ragnotti in een Maxi 5 Turbo.

Eerbetoon

Die twee modellen zijn niet toevallig gekozen, want de Twin’Run brengt hulde aan de Clio V6 en de mythische R5 Turbo. Net als in de Clio ligt achterin een V6-benzinemotor, in dit geval de 3.5 uit de Mégane Trophy racewagen. Deze krachtbron stuurt maar liefst 320 pk naar de achterwielen en wordt bijgestaan door een sequentiële zestrapstransmissie met een zelfsperrend differentieel. Kwestie van ook bij het betere bochtenwerk op circuit genoeg tractie te verzekeren.

Tal van details verwijzen naar de R5 Turbo uit de jaren tachtig, zoals het nummer 5 op de deuren, de brede heupen en luchthappers achteraan en het design van de koplampen. De vier platte koplampen met led-technologie zijn een moderne interpretatie van de lichtrails die tijdens nachtelijke races werden gebruikt.

Twingo

Wie denkt het design van deze Twin’Run al eerder te hebben gezien, vergist zich niet. Dit is namelijk de sportieve tweelingbroer van de Twin’Z, het concept dat de volgende generatie van de Twingo aankondigt. Dat de volgende Twingo achterwielaandrijving krijgt, ligt in elk geval al vast. Benieuwd of Renault het aandurft om ook een ‘Twingo V6’ te lanceren.