Welke constructeur surft vandaag nog niet op de SUV-golf? Om zich te onderscheiden van de horde SUV’s in alle formaten moet je een andere invalshoek vinden. Zo is er bijvoorbeeld de SUV-cabriolet, waar VW zich aan heeft gewaagd met zijn open T-Roc. Of de SUV-coupé. Die categorie is bijna geheel ingenomen door premiummerken, als we even abstractie merken van een exoot als de oude SsangYong Actyon. Dat betekent dus ook dat de prijzen ervan zeer hoog zijn… Met zijn Arkana hoopt Renault dit ‘merkwaardige’ silhouet nu bereikbaar te maken voor klanten van massaconstructeurs.
Duster-chassis? Neen
Arkana, doet die naam een belletje rinkelen? Op het salon van Moskou in 2018 stond al eens een gelijknamige conceptcar op de stand van Renault. Die leidde in 2019 tot een SUV-coupé op het chassis van de Dacia Duster voor de Russische markt.
Uiterlijk lijkt de auto die vandaag opduikt bij onze Europese concessiehouders wel op dat model, maar technisch is het een heel ander beestje. Onder het koetswerk van deze SUV met schuine kont schuilt niet langer het ‘oude’ Duster-platform (dat compatibel is met vierwielaandrijving), maar wel het moderne CMF-B, dat onder meer door de jongste generatie van de Renault Captur wordt gebruikt.
Voor de volledigheid melden we dat onze Europese Arkana in feite een aan onze streek aangepaste versie is van de Samsung XM3, die al sinds vorig jaar in Zuid-Korea wordt aangeboden door Renault Samsung Motors. Dat is trouwens ook de reden waarom de Arkana’s voor het Oude Continent van de band lopen op de assemblagelijn van de Koreaanse fabriek van Busan.
‘Lange staart’
De Arkana staat dus op de technische basis van Renault voor modellen uit het B-segment, zoals de Clio en de Captur, maar hij is wel duidelijk langer (+34 centimeter in vergelijking met de Captur, jawel). Hij nestelt zich dus eerder in het C-segment. met zijn ‘lange staart’ is de Arkana (4,57 meter) zelfs gevoelig groter dan de Renault Kadjar (4,45 meter).
Binnenruimte gevrijwaard
Die belangrijke groei is vooral te danken aan de wielbasis die is verlengd tot 2,72 meter (tegenover 2,65 meter in de Kadjar) en maakt dat op de achterbank veel ruimte bewaard is gebleven, ondanks de aflopende daklijn. De hoofdruimte achterin de Arkana blijft dus voldoende voor grote mensen op de achterbank, in tegenstelling tot wat zijn coupéprofiel zou doen vrezen.
Lange koffer
Wanneer we de koffer openen, zijn we verrast door de grote lengte van het laadruim. In die mate dat het niet altijd even gemakkelijk zal zijn om kleine voorwerpen op te vissen die tot tegen de rugleuning zijn gegleden. In de praktijk is deze genereuze koffer (513 liter, of 480 liter in de hybride versie) niet altijd even gemakkelijk te benutten als gevolg van de vrij hoge laaddrempel, maar ook door de lage beperkte hoogte aan het uiteinde van het koetswerk.
Geen verrassingen
Voorin zijn er minder verrassingen te zien. Je vindt er in grote lijnen dezelfde bestuurderspost als in de Captur. Dat is een vrij modern en verzorgd geheel, met een digitaal instrumentenbord van 10 duim en een verticale centrale tablet van tot 9,3 duim. Gezien de hogere positionering in het gamma dan zijn kleine broer blijft de Arkana toch wat achter op de Peugeot 3008 of Hyundai Tucson, om maar twee voorbeelden uit het C-segment te noemen met een meer gelikt dashboard.
Enkel als (micro)hybride benzine
Ga niet op zoek naar een dieselmotor in het aanbod van de Arkana, die trouwens in heel het Renault-gamma steeds zeldzamer wordt. Hij is enkel verkrijgbaar met geëlektrificeerde benzinemotoren. Het aanbod begint bij de 1.3 TCe 140 pk met microhybride van 12V, zoals het model dat wij mochten testen. Een trap hoger staat een tot 160 pk opgevoerde variant van datzelfde blok.
Verder is ook een hybride variant E-Tech verkrijgbaar. De Arkana krijgt dan dezelfde “serieel-parallelle” hybride aandrijflijn van 145 pk als de Clio. Technisch gezien past ook de plug-inhybride aandrijflijn van de Captur in de Arkana, maar die staat bij Renault op dit moment in elk geval niet op de planning. Dat kan echter snel veranderen “als de markt dat vraagt”.
Er is ook geen enkele handgeschakelde Arkana gepland. De microhybride versies zijn er enkel met de gerobotiseerde 7-versnellingsbak met dubbele koppeling EDC, terwijl de hybride variant de originele versnellingsbak zonder koppeling gebruikt die Renault heeft ontwikkeld voor zijn E-Techfamilie.
Sportief?
Renault presenteert zijn Arkana als een sportief model. Zo ver zouden wij niet gaan om hem te omschrijven, maar bij deze eerste kennismaking wisten we wel het dynamische evenwicht van de Arkana op prijs te stellen.
Zijn rijplezier op de weg combineert een aangename wendbaarheid op slingerbaantjes (vooral dankzij een vrij directe besturing) met een zelfzekere vastheid in hogesnelheidsbochten (dankzij de lange wielbasis). Daarbij dringt hij je geen oncomfortabele schokdemping op voor dagelijks gebruik ondanks een toch vrij stugge koetswerkondersteuning en de 18-duimse velgen van onze versie R.S. Line.
Discreet duwtje
Qua motor noteren we dat de microhybride technologie van ‘maar’ 12 volt (48 volt is gebruikelijker bij de concurrentie) het duwtje in de rug van de alternator-starter vrij onmerkbaar maakt bij dagelijks gebruik. Renault belooft nochtans dat deze microhybride variant van 140 pk zijn koppel van 260 Nm al ontplooit bij 1.750 o/m. Daarmee is hij 10 pk en 20 Nm krachtiger dan de ‘conventionele’ 1.3 TCe 130.
Wel benut het Stop-startsysteem de alternator-starter om het stilleggen en weer opstarten van de motor heel discreet te laten verlopen. En de Arkana neemt genoegen met een WLTP-verbruik van 5,8 l/100 km (CO2-uitstoot van 131 g/km).
Hoeveel kost hij?
Renault biedt zijn Arkana 1.3 TCe 140 EDC aan vanaf 28.600 euro in de versie Zen. Reken op 31.000 euro voor de middelste variant Intens en 33.600 euro voor de sportiever ogende R.S. Line. Daarmee is hij zo’n 4.500 euro duurder dan de Captur TCe 140 EDC (verkrijgbaar vanaf 26.425 euro als Intens), maar wel nog steeds goedkoper dan de Kadjar TCe 140 EDC (vanaf 32.050 euro als Intens).
De hybride versie E-Tech 145 van de Arkana van zijn kant kost 30.200 tot 35.200 euro. Voor die prijs daalt zijn WLTP-uitstoot naar 111 g/km.
Ons verdict
De Arkana geniet een aangenaam uiterlijk zonder dat zijn verleidelijke stijl afbreuk doet aan de dagelijkse praktische bruikbaarheid. Ook het dynamische rijplezier staat op het niveau dat zijn sportieve uiterlijk laat verhopen, zonder echter karikaturaal te worden. Zijn prijskaartje zet de Arkana echter wel tegenover modellen die weliswaar niet zo’n origineel kontje hebben, maar die wel een interessantere verhouding prijs-uitrusting en een meer volledige optiecatalogus bieden.
Wil je steeds de laatste autotests ontvangen?
Vond je dit artikel interessant en wil je onze recentste autotests meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: