De Franse vereniging twijfelt er niet aan dat elektrische auto's minder vervuilend zijn, althans wanneer ze gebruikt worden in Europa. Ze hebben een twee tot drie keer lagere koolstofvoetafdruk dan een vergelijkbaar voertuig met verbrandingsmotor. Maar dat betekent niet dat ze een foutloos parcours rijden! Vooral de batterij en het opladen zijn voor verbetering vatbaar.
Hoe kleiner de batterij, hoe groener!
Volgens de Franse organisatie zou de batterijcapaciteit idealiter 60 kWh of minder moeten zijn. Het opbod qua omvang is zelfs schadelijk voor het milieu: "vergeleken met een compacte dieselberline is de koolstofbalans van een elektrische stadsauto na ongeveer 15.000 km terugbetaald, terwijl dat voor een grote elektrische SUV pas na 100.000 km het geval is".
"In een paar minuten volladen is niet de bedoeling"
Het vergelijken van de snelheid waarmee men kWh's en brandstof tankt is volgens het Ademe ook schadelijk: "Het gaat er niet om het voorbeeld van tankstations na te bootsen, waar men in een paar minuten kan voltanken. Het opladen van een batterij in twee minuten komt overeen met een stroomvraag van 1,8 MW, gelijk aan het gemiddelde elektrische vermogen dat gelijktijdig door 1.500 huishoudens wordt afgenomen." We zullen voor langere reizen ongetwijfeld onze mentaliteit moeten aanpassen en de tijd nemen...
Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: