Terwijl verschillende Europese autoconcerns oproepen tot de oprichting van een 'Airbus voor elektrische wagens' om de invasie van goedkope Chinese EV's tegen te gaan, lijkt het erop dat de Europese Commissie ook heeft ingezien welke schade de Chinese concurrentie zou kunnen teweegbrengen op de markt voor elektrische wagens. Meer nog dan Tesla hebben de nieuwe Chinese constructeurs de achterstand op technologisch vlak van de grote Europese constructeurs aan het licht gebracht. En aangezien 'onze' auto-industrie bijna 13 miljoen mensen tewerkstelt, kan de EU dit niet zomaar laten gebeuren...
Speelt China vals?
Sinds enkele maanden voert de Europese Commissie een onderzoek naar de mogelijke financiële steun van de Chinese staat aan zijn nationale constructeurs. Hierdoor zouden ze elektrische auto's kunnen exporteren aan onklopbare prijzen. De Commissie beweert nu bewijs te hebben verzameld van "rechtstreekse geldoverdrachten" en verschillende oneerlijke financiële constructies die deze staatssteun bevestigen.
In deze context overweegt de EU logischerwijs om hogere invoerheffingen toe te passen op elektrische wagens afkomstig uit China om de lokale auto-industrie te beschermen. Een aanpak die al wordt gevolgd door de VS met de Inflation Reduction Act, dat de aankoop van lokale producten aanmoedigt en ingevoerde producten ontmoedigt, met onder meer een belastingkrediet van 7.500 dollar voor de aankoop van een in de VS geproduceerde elektrische wagen. Een zware klap voor in China geproduceerde EV's, maar ook voor Europese modellen zonder lokale productiesite.
Op 5 maart 2024 heeft de Europese Commissie daarom de invoering van een belasting op de import van Chinese elektrische wagens aangekondigd. Die zou in juli 2024 van kracht moeten worden, maar het is nog niet bekend onder welke vorm.