Met de eerste generatiewissel van de X2 heeft BMW zijn SUV-coupé geen klein beetje doen veranderen! Bij de overgang naar zijn tweede generatie is de BMW X2 van top tot teen veranderd, of toch bijna. Gedaan met het compacte premiummodel: om zijn gamma te stroomlijnen, heeft het Duitse merk er een rechtstreekse coupéversie van de SUV X1 van gemaakt. Het resultaat is een tweede generatie X2 die 19,4 cm langer, 6,4 cm hoger en 2,1 cm breder is geworden dan zijn voorganger. Hij is zelfs 5,4 cm langer dan de X1! Maar het is niet enkel het formaat dat is veranderd met deze nieuwe generatie.
Design undefined undefined
Van kleine premium-SUV naar coupéversie
De nieuwe X2 meet daarmee voortaan 4,55 m lang, 1,85 m breed en 1,56 m hoog, waarmee ze natuurlijk een volledig andere look hebben gekregen dan de vorige generatie, vooral wat de achterzijde betreft. Naast zijn aflopende daklijn en een volledig hertekende bips, heeft de Duitse SUV-coupé ook een gloednieuwe dubbele lichtsignatuur gekregen, die in lijn ligt met de andere modellen van BMW. De M35i xDrive die we konden testen krijgt zelfs 4 uitlaatpijpen, net als een ‘echte’ M! Vooraan zit de grootste nieuwigheid hem in de grille, die nu optioneel verlicht kan worden.
Beleving undefined undefined
Tweeling van de X1, of toch bijna...
Eenmaal aan boord is de link tussen de X1 en X2 meteen duidelijk. Beide modellen delen namelijk hun zwevende middenconsole, hun dashboard en hun gebogen dubbele schermpaneel. Dat laatste bestaat uit een instrumentenpaneel van 10,25 inch en een centraal aanraakscherm van 10,7 inch, dat op de negende generatie van het infotainmentsysteem van het merk draait, op Android-basis.
Het zit goed in elkaar en is vrij gemakkelijk in gebruik, op de klimaatcontrole na, maar het nieuwe systeem reageerde helaas erg traag in onze testwagen. BMW verzekert ons echter dat er een update komt die voor meer reactiesnelheid moet zorgen nog voor de eerste exemplaren worden geleverd. We hopen het, want in zijn huidige staat presteert het systeem ondermaats. Gelukkig kan je nog altijd Android Auto of Apple CarPlay draadloos laten verbinden. Merk tenslotte nog op dat beide schermen nog kunnen worden bijgestaan door een optioneel head-up display.
Coupé aan de buitenkant, maar blijkbaar niet aan boord
Hoewel het digitale gedeelte van de X2 ons nog even op onze honger laat zitten, is zijn binnenruimte wel erg knap, om niet royaal te zeggen. Dankzij zijn wielbasis van 2,69 m hebben de zijdelingse passagiers achterin geen gebrek aan knie- of hoofdruimte, en dat ondanks de aflopende daklijn van deze SUV-coupé. Als kers op de taart kunnen de passagiers op de achterbank ook genieten van instelbare rugleuningen. De koffer biedt ook heel wat ruimte, van 560 tot 1.470 liter met de achterbank neergeklapt.