1. 6 mogelijke winnaars?!
Toegegeven: qua actie op de baan was er niet erg veel te zien op Spa-Francorchamps dit jaar. Het was een droge race, zonder crashes of safety cars, waardoor de strijd vooral gestreden werd in de pitlane. Door de hoge bandenslijtage speelde de strategie namelijk een belangrijke rol, en het was niet meteen duidelijk wie er aan het langste eind zou trekken: Hamilton, Leclerc, Piastri, Russell, Verstappen of misschien wel Sainz? Uiteindelijk was het Russell die zijn éénstopstrategie tot in de perfectie uitvoerde, waardoor hij als verrassende winnaar over de streep kwam, na pas als zevende te hebben gekwalificeerd.
2. Russell gediskwalificeerd
Het feestje was echter van korte duur bij de Britse piloot, want na afloop van de race bleek zijn auto onder het minimumgewicht te zitten. En voor zulke overtredingen is de FIA onverbiddelijk: Russell moest gediskwalificeerd worden. Daarmee krijgt teamgenoot Lewis Hamilton toch nog de overwinning in handen, na het grootste deel van de race de favoriet te zijn geweest, gevolgd door Piastri op de tweede plek en Leclerc op de laatste podiumplaats. Een zure appel waar Mercedes nu doorheen moet bijten, want het team lijkt wel duidelijk zijn snelheid te hebben teruggevonden.
3. Verstappen niet meer dominant
Regerend kampioen Max Verstappen schatte zijn kansen al niet hoog in op Spa, want hij kreeg een gridstraf van 10 plaatsen door een motor te veel te hebben versleten dit jaar. Hoewel hij domineerde in de natte kwalificaties, kon Verstappen niet zo gemakkelijk meer de plaatsen goedmaken als de voorgaande jaren vanop zijn elfde startpositie. Uiteindelijk kwam hij als vijfde over de streep, wat dus vierde werd na de diskwalificatie van Russell. Teamgenoot Pérez startte wel als tweede, maar kon zijn positie niet vasthouden en eindigde uiteindelijk nog drie plaatsen achter Verstappen. “Het is niet dat ik het ben verleerd om te rijden”, zei de Mexicaan nog na de kwalificaties. Benieuwd of zijn team daar nog hetzelfde over denkt...
4. Sauber heeft dringend verandering nodig
Kick Sauber, dat in 2026 vervelt tot het fabrieksteam van Audi, kijkt waarschijnlijk al smachtend uit naar het nieuwe geld van de Duitse constructeur. Het is namelijk het enige team dat nog geen enkel puntje heeft gescoord na 14 races, en ook vandaag moest Zhou Guanyu weer opgeven door een hydraulisch probleem. Maar er is ook nieuws op managervlak: Andreas Seidl (ex-BMW F1 en ex-McLaren), die nu aan het roer staat van Sauber, wordt vervangen door Mattia Binotto, de vorige teambaas van Ferrari (2019-2022). Of dat een verbetering is? De tifosi zullen alvast denken van niet...
5. Stoelendans bij Alpine en Haas
Sauber is trouwens niet het enige team dat met personeelsveranderingen te maken heeft. Alpine, dat in de laatste 18 maanden quasi al zijn topmanagers heeft verloren, moet nu weer op zoek naar een nieuwe teambaas. Bruno Famin stapt na een jaar namelijk al uit de F1 en gaat zich richten op de andere motorsportactiviteiten van de groep. Het nieuws komt na de aanstelling van Flavio Briatore als adviseur en de aankondiging dat Alpine/Renault geen eigen F1-motor meer wil bouwen. Esteban Ocon, die eerder dit jaar te horen kreeg dat zijn contract niet wordt verlengd bij het Franse team, heeft dan weer een nieuwe thuis gevonden bij Haas, waar hij uitkomt naast de rookie Ollie Bearman.