Advertentie
Advertentie

1. McLaren duidelijk de snelste

De voortekenen waren er al in de voorgaande races, maar nu is het overduidelijk: voor het eerst sinds 2022 is Red Bull niet meer de snelste. McLaren heeft het stokje overgenomen, met Norris als nieuwe topfavoriet. De Brit startte op pole en moest Max Verstappen zich (alweer) voor zich dulden na de eerste bocht, maar pakte al snel weer de leiding terug en liet hem niet meer los. Aan het eind van de meet had Norris zelfs bijna 23 seconden voorsprong op Verstappen en legde hij nog de snelste raceronde af – er zat dus zelfs nog meer in het vat. Houdt hij het hoofd koel om écht te kunnen strijden voor het kampioenschap?

2. Incidentvrije race na rommelige oefensessies

Net als bij ons was het zeer wisselvallig en stond er een sterke wind in Zandvoort. Moeilijke weersomstandigheden om een F1-bolide onder controle te houden op een smal circuit, en er waren dan ook enkele crashes te zien op vrijdag (Hülkenberg) en zaterdag (Sargeant). Alex Albon werd zelfs gediskwalificeerd van de kwalificaties vanwege een illegale vloer, duidelijk een weekend om te vergeten voor Williams. De race op zondag verliep echter vlekkeloos: geen regen, geen crashes en zelfs geen enkele gele vlag, wat uitzonderlijk is voor Zandvoort!

Advertentie
Advertentie

3. Ferrari sneller dan verwacht

Ondanks een matige kwalificatiesessie (Leclerc P6, Sainz P11 voor diskwalificatie van Albon), bleken beide Ferrari’s toch sneller dan verwacht in de race. Leclerc wist Piastri achter zich te houden, waarbij de McLaren duidelijk minder snel lijkt met een auto voor zich, en eindigde nog op het podium. Sainz wist zich eveneens op te knokken naar de 5e plek, voor Perez en beide Mercedessen. Het is een omgekeerde situatie van wat we gewoon zijn van de Scuderia: meestal zijn de rode wagens snel in de kwalificaties, maar laten ze het afweten in de race. Een goed voorteken voor de rest van het seizoen, met het constructeurskampioenschap nog binnen bereik?

4. De titelstijd in cijfers

Over het kampioenschap gesproken: met zijn overwinning en de snelste ronde op Zandvoort, heeft Lando Norris nog maar 70 punten achterstand op Verstappen, met nog 9 races te gaan. Bij de constructeurs is het verschil tussen Red Bull en McLaren zelfs nog maar 30 punten! En ook Ferrari blijft in de buurt, met 64 punten achterstand op Red Bull. Als Norris nu nog elke race wint, inclusief de sprints, met Verstappen telkens als tweede, dan moet de Brit ook nog minstens 5 keer de snelste raceronde rijden om kampioen te worden – geen simpele opdracht. Zou hij al spijt hebben dat hij teamgenoot Piastri toch liet winnen in Hongarije?

5. Zitjes voor 2025 bijna verdeeld

Net voor de aanvang van de zomerstop kwam dan eindelijk de aankondiging waar iedereen zonder contract voor 2025 op zat te wachten: Carlos Sainz, die moet vertrekken bij Ferrari wegens de komst van Lewis Hamilton, heeft getekend bij Williams. Hoewel het team dit jaar nog 9e staat in het kampioenschap, zouden er goede voortekenen zijn voor de toekomst dankzij het sterke leiderschap van James Vowles. Alpine, dat ook naar Sainz viste, heeft dan maar juniorrijder Jack Doohan gepromoveerd om naast Gasly te starten volgend jaar. Er blijven officieel nog drie teams over met een plekje: Mercedes (dat mikt op de 18-jarige Andrea ‘Kimi’ Antonelli), RB (dat zoals steeds onduidelijk is over zijn piloten) en Sauber (waar Bottas nog een paar jaartjes langer hoopt te blijven).