Hoewel de elektrische SUV’s en crossovers steeds talrijker worden, blijven de meer klassieke silhouetten minder goed vertegenwoordigd. Kijk maar naar de breaks: ben je op zoek naar een elektrisch exemplaar, dan moet je kiezen uit een compact model met een middelgrote batterij zoals de MG5, Peugeot E-308 SW of Opel Astra Electric Sports Tourer; of meteen richting een duurder premiummodel als de BMW i5 Touring of Audi A6 Avant e-tron, of zelfs de exclusieve Porsche Taycan Sport Turismo. Met zijn ID.7, die nu ook als breakversie Tourer beschikbaar is, mikt Volkswagen op de middenmoot in het fleetsegment. Welke troeven kan de Duitse EV-break voorleggen?
1. 605 liter
De belangrijkste verwachting van een break: een grote, gemakkelijk toegankelijke koffer. Daar is de ID.7 Tourer alvast in geslaagd. Ten opzichte van zijn berlinebroer is de koffer van de break een dikke 70 liter groter geworden, met 605 tegenover 532 liter. Ook de laaddrempel is bijna vlak en de zijwanden van de laadruimte zijn handig vormgegeven. De bodem is 1.075 mm lang tot aan de achterbank (1.948 mm met de achterbank neergeklapt). De maximale breedte tussen de wielkasten is dan weer exact 1.000 mm.
Maar merk op dat dit volume van 605 liter toch wat lager blijft dan bij de grote break met verbrandingsmotor van Volkswagen, de Passat Variant (690 liter). Al biedt die ook nog ‘maar’ 610 liter als je voor de plug-inhybride kiest.
2. 4,96 meter
Of je nu voor de berline of de break gaat, de ID.7 blijft even groot. Het elektrische vlaggenschip van Volkswagen was dan ook al geen kleintje. De ID.7 meet namelijk 4,96 m lang. Ter vergelijking: dat is nog wat groter dan de nieuwste VW Passat Variant (4,92 m), die ook al gegroeid is ten opzichte van zijn voorganger. De ID.7 zit daarmee aan het formaat van de Mercedes E-Klasse Break (4,95 m). Een flinke jongen, dus.
3. 77 of 86 kWh
Volkswagen biedt zijn elektrische break aan met twee batterijgroottes: 77 of 86 kWh netto. De eerste is verkrijgbaar als Pro met achterwielaandrijving dankzij een 210 kW (286 pk) sterke motor op de achteras. De grotere batterij kan je met dezelfde aandrijflijn krijgen (Pro S), maar ook als nieuwe, krachtigere GTX-versie met twee elektromotoren en dus vierwielaandrijving.
4. 250 kW
Als je van superlatieven houdt, weet dan dat deze ID.7 GTX Tourer officieel “de krachtigste break van Volkswagen ooit” is. In deze sportversie zit er een tweede motor op de vooras die 80 kW (109 pk) ontwikkelt. Samen met de achtermotor van 210 kW (286 pk), levert deze tweemotorige opstelling hem niet enkel 4Motion-vierwielaandrijving op, maar ook een piekvermogen van 250 kW. Dat komt overeen met 340 pk, net iets meer dan de 333 pk van de nieuwe Golf R Variant. Daarmee wordt de ID.7 GTX Tourer in 5,5 seconden van 0 naar 100 km/u gekatapulteerd, tegenover 6,6 seconden voor de ID.7 Tourer met achterwielaandrijving en 210 kW.
5. 1.400 kg
Meer praktisch gezien levert de tweede motor van de Volkswagen ID.7 Tourer GTX hem ook een hoger maximaal trekgewicht op: 1.400 kg, tegenover 1.000 kg voor de achterwielaandrijver. De maximale kogeldruk van de ID.7 Tourer bedraagt trouwens 75 kg, wat voldoende is om twee elektrische fietsen mee te nemen op een fietsdrager.
6. 688 km
Met zijn grotere batterij van 86 kWh haalt de ID.7 Tourer Pro S een maximaal theoretisch rijbereik van 688 km volgens de WLTP-cyclus. Dat stelt gerust, zelfs om ermee op reis te gaan! Maar ook de ID.7 Tourer Pro met zijn module van 77 kWh belooft al tot 603 km WLTP-autonomie dankzij een vrij laag verbruik. Dat konden we al testen tijdens onze roadtrip met de ID.7 berline naar de andere kant van het Kanaal.
7. 61.165 euro
De Volkswagen ID.7 Tourer Pro (77 kWh/210 kW) heeft een vanafprijs van 61.165 euro in België. Voor Pro S, met dezelfde motor van 210 kW maar dan met de grotere batterij van 86 kWh, moet je rekenen op een iets hoger startbedrag van 63.565. Dat betekent een nog redelijk supplement van 2.400 euro voor iets meer rijbereik.
Heb je liever de ID.7 GTX met zijn twee elektromotoren, dan beginnen de prijzen al wat toe te nemen: vanaf 72.365 euro. Maar de standaarduitrusting stijgt ook mee en omvat tal van specifieke elementen voor deze sportieve versie.