Waterstofauto's, die je meestal ook auto's met een brandstofcel op waterstof kan noemen, onderscheiden zich van hun tegenhangers op benzine of diesel door hun totale gebrek aan schadelijke uitstoot. En vergeleken met de batterij-elektrische wagens halen de waterstofauto's een veel grotere autonomie, die in het geval van de Toyota Mirai 650 km bereikt met een volle tank. Een tank die vooral binnen enkele minuten weer volledig vol is. Er zijn echter twee grote nadelen verbonden aan deze technologie: de prijs (een nieuwe Mirai kost meer dan 70.000 euro!) en de zeldzaamheid van tankstations met een waterstofpomp.
Vooral DATS 24
In België zijn deze waterstofstations op twee handen te tellen, en dat zelfs met de steun van de Europese Commissie, die met een projectoproep deze lacune poogt op te vullen. In 2023 lieten TotalEnergies (in samenwerking met Air Liquide via de jointventure TEAL Mobility) en Hype Assets nog weten meerdere waterstofstations te willen openen in België, met voornamelijk de focus op de grote steden van ons land.
En dat is goed nieuws, want momenteel heeft enkel DATS 24 (Colruyt Group) zes waterstofstations in de aanbieding, die vooral in het noorden van het land zijn gevestigd (Wilrijk, Erpe-Mere, Haasrode en Halle in Vlaanderen; Herve en Ollignies in Wallonië). Daarbij tellen we nog het allereerste station in zijn soort voor ons land op, het Air Liquide-station in Zaventem dat in april 2016 werd gebouwd, en nog een laatste station in de haven van Antwerpen, dat door CMB is gebouwd. In totaal zijn er dus slechts 8 waterstofstations in heel België!
Beperkt aanbod aan waterstofauto's
Dat dit aantal nog zeer beperkt is, komt vooral doordat de vraag dat ook is. Het enige automodel op waterstof dat momenteel op de Belgische markt wordt verkocht, is de Toyota Mirai. Hyundai heeft zijn Nexo enkele maanden geleden van onze markt gehaald. Andere constructeurs, zoals Honda en BMW, werken ook aan de ontwikkeling van auto's op waterstof en hebben zelfs al een paar proefprojecten achter de rug, met respectievelijk de Clarity Fuel Cell uit 2015 en de Hydrogen 7 uit 2006. Die laatste is wat bijzonderder: in tegenstelling tot alle andere modellen die we hierboven hebben beschreven, had de BMW Hydrogen 7 geen brandstofcel, maar een V12 die rechtstreeks werd gevoed met waterstof! BMW heeft deze technologie echter opgegeven en richt zich nu ook op brandstofcellen, zoals met de iX5 Hydrogen, die momenteel volop wordt getest. De Duitse constructeur is van plan een productiemodel met deze technologe uit te brengen in 2025.