1. Is de Verstappen van 2021 terug?

De voorsprong van Verstappen op de rest van het veld lijkt verdwenen te zijn, want de twee McLarens zitten hem nu quasi elke race op de hielen, in het bijzonder Lando Norris, die vastberaden lijkt zijn overwinning in Miami te herhalen. De Brit deed meerdere agressieve pogingen om langs te komen, maar botste telkens op Verstappens even agressieve verdediging. Uiteindelijk kwam het tot een clash zeven ronden voor het einde, waardoor beide auto’s met schade terug naar de pits moesten en Norris zelfs uitviel. Dit agressieve randje van Verstappen hebben we niet meer gezien sinds 2021, toen het meermaals tot een botsing kwam met Lewis Hamilton in de spannende titelstrijd van dat jaar. Heeft de drievoudige wereldkampioen sindsdien geleerd het hoofd koeler te houden? We zullen het de komende races zien!

2. Waar was Pérez?

Als twee honden vechten om een been... De clash tussen Verstappen en Pérez kwam George Russell (Mercedes) maar al te goed uit, want hiermee werd de overwinning hem de schoot ingeworpen, voor Piastri (McLaren) en Sainz (Ferrari). En de andere Red Bull van Pérez? Die eindigde als zevende, nog achter Hülkenberg (Haas) en Verstappen, ondanks zijn extra pitstop en een straftijd van 10 seconden! Nu McLaren, Mercedes en Ferrari het gat met Red Bull hebben gedicht, valt het verschil tussen Verstappen en Pérez des te meer op, waarbij de Mexicaan tegenwoordig al blij mag zijn als hij in de top 5 start. En toch heeft hij een contractverlenging van 2 jaar gekregen...

3. Alpine opnieuw in de clinch

Zoals we na de GP van Spanje berichtten, lijkt Alpine zijn snelheid te hebben teruggevonden om opnieuw elke race voor de punten te kunnen strijden. Maar dat betekent niet dat de vete tussen beide piloten is opgelost! Ocon, die volgend jaar vertrekt, en Gasly, die net heeft bijgetekend voor het Franse team, reden deze race opnieuw in elkaars weg, met enkele nipte momenten en gefrustreerde radioboodschappen als gevolg. Het zal goed zijn als de twee Fransmannen voor andere kleuren rijden vanaf volgend jaar.

4. Geen duizenden overtredingen meer

Wie zich de race van vorig jaar nog herinnert, zal weten dat de resultaten toen besmeurd werden door meer dan 1.200 overtredingen van piloten die buiten de lijntjes kleurden en daardoor een of meerdere straftijden aan hun been kregen. Iets dat de FIA dit jaar wou voorkomen dankzij extra grindstroken aan de meest misbruikte bochten en een nieuwe afstand tussen de witte grenslijn en het grind. Het resultaat: slechts één straftijd voor... Lando Norris.

5. Het kleinste verschil ooit van P1 tot P20!

Met al die commotie op zondag zouden we haast vergeten dat er ook actie was op zaterdag! De sprintrace zorgde voor weinig verrassingen, al verschalkte Piastri teamgenoot Norris wel voor de tweede plek na een slinks manoeuvre. Maar het meest bijzondere van de dag kwam naar onze mening van de kwalificaties, want tijdens Q1 was er een verschil van slechts 0,798 seconden tussen Sainz op de eerste plek en Zhou op de laatste plek! De kleinste marge ooit in de geschiedenis van de Formule 1, waardoor meteen duidelijk wordt hoe klein het verschil tussen de teams is geworden. Iedereen maakt dus kans op punten!