De stijl ziet er alvast veelbelovend uit. Scherpe en gespierde lijnen en agressievere koplampen doen de Portofino er gemener uitzien dan de California. De aerodynamica is eveneens efficiënter. Het concept blijft verder hetzelfde: een 2+2-cabriolet met stalen wegklapbaar dak en V8 voorin. Het recept werkte commercieel gezien geweldig voor de California, dus daar wil Ferrari weinig aan veranderen. De California werd daardoor het meest geproduceerde model uit de geschiedenis van het merk.

Motor

Straight to business: de V8 biturbo van 3,9 liter. Deze motor kreeg nieuwe zuigers en drijfstangen, en het motormanagement werd herbekeken. Daardoor produceert hij nu 600 pk bij 7.500 tpm en 760 Nm tussen 3.000 en 5.250 tpm. Die laatste waarde hangt af van de gekozen versnelling, en imiteert beter het gedrag van een atmosferische motor, met een scherper karakter in hoge toeren.

Meer dan 320 km/u

Deze V8 oogt bijzonder explosief: Ferrari geeft een tijd van 0 tot 100 km/u op in 3,5 seconden en een topsnelheid van meer dan 320 km/u. Het geluid zou verbeterd zijn: Ferrari werkte aan de uitlaat, die efficiënter en muzikaler is. Wie zijn Portofino dagelijks wil gebruiken: hij verbruikt 10,5 l/100 km en heeft een CO2-uitstoot van 245 g/km.

Dynamisch

De Portofino krijgt een nieuw chassis uit aluminium dat belooft evenwichtig te zijn, met een gewichtsverdeling van 46/54% tussen de voor- en achteras. Ferrari zegt zijn auto ook uitgerust te hebben met een elektronisch sperdifferentieel van de laatste generatie (E-Diff3) en een elektrisch bekrachtigd stuur.

Comfort

Ook Ferrari bekommert zich om het comfort van zijn passagiers: de Italianen geven mee dat het model 30% minder windgeluiden binnenlaat met de kap naar beneden vergeleken met de California, dankzij een nieuwe windgeleider. De geluiddemping zou ook verbeterd zijn. Het nieuwe multimediasysteem heeft een touchscreen van 10,2 duim en ook de klimaatregeling werd volledig herbekeken. Er zijn tot slot ook led-koplampen, voorzetels met een hertekende rugleuning voor meer beenruimte voor de achterpassagiers en een klein schermpje voor de voorste passagier.