De Tipo is het topmodel van Fiat. Sinds zijn lancering in 2016 zijn er 670.000 exemplaren van verkocht, waarmee hij goed is voor bijna 70 procent van de verkoopcijfers van Fiat. Vandaag wordt hij volledig vernieuwd en krijgt hij er zelfs een SUV-achtige versie bij: de Tipo Cross.
Agressiever
Uiterlijk wijzigt hij vrij sterk: de voorbumper, het radiatorrooster, de koplampen, alles is nieuw. De Tipo krijgt zelfs een nieuw merklogo, dat we voor het eerst zagen op de nieuwe 500. Naast de traditionele koetswerkversies – vierdeurs en vijfdeurs berlines en break – biedt Fiat voortaan een cross-overvariant aan. Die krijgt een specifiek radiatorrooster, andere bumpers en vleugelbeschermers en is 4 centimeter verhoogd. Ook de velgen zijn groter om het gevoel van robuustheid te versterken. Als optie is zelfs een ‘buffelvanger’ verkrijgbaar.
Meer technologisch
Het klassieke instrumentenbord in het interieur maakt plaats voor een scherm van 7 duim. Qua connectiviteit is het centrale scherm van 10,25 duim voortaan compatibel met Apple CarPlay en Android Auto. De Tipo frist ook zijn rijhulpsystemen op en is op dit vlak voortaan uitgerust met de recentste technologie: verkeersbordherkenning, spoorassistent, automatische grootlichten, dodehoekwaarschuwing enzovoort.
Nieuwe motoren
Onder de motorkap worden slechts twee motoren aangeboden: een op benzine en een op diesel. De eerste is een 1.0-driecilinder van 100 pk en een heel vroeg (vanaf 1.500 o/m) beschikbaar koppel van 190 Nm. Van de diesel bestaan twee vermogensversies: 95 en 130 pk. Verbruikscijfers communiceren de Italianen nog niet, maar de CO2-uitstoot ligt op 121 g/km voor de benzine en minimum 110 g/km voor de diesel (WLTP-norm).
Prijzen en een introductiedatum zijn nog niet gekend.