Fisker, de Amerikaanse start-up die originele elektrische modellen wil produceren, haalt alweer de krantenkoppen. De constructeur zit al enkele maanden in zware financiële problemen en heeft nu de productie van zijn modellen zes weken lang moeten stilleggen.
Een tweede dood?
De geschiedenis van Fisker is dan ook al erg bewogen. Henrik Fisker richtte in 2007 voor het eerst zijn eigen automerk op, dat in 2013 failliet ging na de mislukte lancering van de berline Karma, die een elektrische aandrijflijn met range-extender had. Fisker Automotive kwam in Chinese handen terecht en werd herdoopt tot Karma Automotive. In 2016 probeerde Henrik Fisker het nog een keer door Fisker Inc. op te richten, met als bedoeling de berline Emotion te produceren, in 2021 gevolgd door de SUV Ocean. Het nieuwe bedrijf kon rekenen op de financiële steun van Caterpillar Ventures en de Chinese holding GSR Capital.
Maar naast de problemen bij de verkoop van zijn modellen, heeft Fisker nu ook te kampen met tal van betrouwbaarheidsproblemen, aangevuld met financiële zorgen. Enkele dagen geleden kondigde de constructeur aan dat het zo krap bij kas zat, dat het zichzelf na het einde van het jaar niet meer zou kunnen financieren. En hoewel Nissan interesse toonde om te investeren in het bedrijf, zou die situatie alweer veranderd zijn volgens de Wall Street Journal. Het lijkt er dus op dat Fisker zich opmaakt voor een nieuw faillissement...
Er zou al contact gelegd zijn met een bedrijf dat gespecialiseerd is in het beheren van herstructureringen in het kader van een faillissement. Er is echter nog een sprankje hoop: aangezien de ontwikkeling van de diverse projecten van het merk al ver gevorderd is, en ze ook enig potentieel hebben, is het heel goed mogelijk dat een nieuwe investeerder aan de deur komt kloppen en de productie weer kan laten opstarten. Wordt dus ongetwijfeld vervolgd...