Sportieve prestaties en elektromotoren sluiten elkaar niet uit. En dan hebben we het niet over de hypercars die grensverleggende prestaties neerzetten op batterijen (zoals de Rimac Nevera) of over de meer dan 1.000 pk sterke topversies van de premium elektrische modellen (Porsche Taycan Turbo GT, Tesla Model S Plaid). Elektrische sportiviteit wordt namelijk stilletjes aan gedemocratiseerd met de verschijning van minder exclusieve modellen. Zoals de nieuwe Hyundai Ioniq 5 N, die binnenkort wordt gelanceerd, of de MG4 XPower en Abarth 500e die al op onze wegen te vinden zijn. Het goede nieuws: deze trend wordt in de komende maanden enkel maar bevestigd!

1. MG Cyberster



Na de explosieve XPower-versie van de MG4 hatchback, keert MG nog meer terug naar zijn sportieve verleden met een nieuwe roadster die binnenkort in het gamma verschijnt. De Cyberster is altijd elektrisch en krijgt twee versies. De topversie heeft twee motoren en zou meer dan 500 pk moeten leveren op een gewicht van ongeveer 2 ton, maar wij kijken vooral uit naar de instapversie. Een achterwielaandrijver met zo'n 340 pk en een iets lager gewicht van 1.850 kilo. De definitieve cijfers en prijzen worden tegen de Europese lancering in de zomer van 2024 bekend gemaakt.

2. Alpine A290

De Alpine A290 wordt de sportieve tweelingbroer van de sympathieke nieuwe Renault 5 E-Tech en maakt ook in de zomer zijn grote debuut. Alpine heeft juni 2024 al aangekruist in onze agenda om ons al zijn geheimen te laten zien. De neo-retro Renault 5 die als basis dient haalt tot 150 pk, maar we verwachten dat deze interpretatie van Alpine zo'n 220 pk zal krijgen bij zijn lancering. Niet slecht voor een model van minder dan 4 meter lang en met een gewicht van zo'n 1.500 kilo! Maar er zouden ook andere motorisaties moeten volgen, die betaalbaarder worden (met 150 pk, net als de R5), maar ook extremer (met vierwielaandrijving).

3. Abarth 600e/Lancia Ypsilon HF

Ook bij Stellantis staat er elektrische sportiviteit op de planning. De Fiat 600e krijgt binnenkort een gespierde Abarth-versie, terwijl zijn neefje, de nieuwe Lancia Ypsilon, de terugkeer van het historische HF-logo markeert met een nieuwe sportversie.

In beide gevallen weten we al dat de twee motoren samen een vermogen van 240 pk ontwikkelen. Voor de Lancia Ypsilon HF betekent dat een sprint van 0 naar 100 km/u in 5,8 seconden. Maar hiervoor is het nog iets langer wachten, want de sportieve HF-versie van de nieuwe Ypsilon komt niet voor 2025 op de markt.

4. Volkswagen ID. GTI/Cupra Raval

De Volkswagen-groep is niet van plan om deze toekomstige markt van compacte elektrische sportmodellen aan de concurrentie over te laten. De ID. GTI-conceptcar geeft al een duidelijke indruk van hoe het universum van de iconische Golf GTI er zal uitzien in het nieuwe elektrische tijdperk. Volkswagen heeft nog niet veel bekend gemaakt over de technische details van dit toekomstige model, maar we weten wel dat het een voorwielaandrijver blijft, met een elektronisch sperdifferentieel. De ID.2 all, waarop deze GTI-versie is gebaseerd, ontwikkelde echter al 226 pk zonder sportieve aspiraties...

En voor de liefhebbers gaat Cupra ook zijn eigen interpretatie van deze hot hatchback aanbieden met zijn aanstaande Raval. Een model waarop al werd vooruitgeblikt met het UrbanRebel-concept. Skoda zou ook een gespierde versie van zijn toekomstige compacte elektrische SUV Epiq kunnen uitbrengen, die op dezelfde technische basis staat. Maar in alle gevallen zal je pas een bestelling kunnen plaatsen tegen eind 2025 of zelfs 2026.

5. Ford Puma Electric ST?



Ford heeft al bevestigd dat het een volledig elektrische versie van zijn compacte SUV Puma uitbrengt op basis van de faceliftversie, maar de constructeur heeft het nog niet gehad over zijn technische details. We vermoeden echter dat de 'gewone' elektrische Puma dezelfde elektromotor van 100 kW (136 pk) krijgt als zijn technische evenknie voor grotere gezinnen, de E-Tourneo Courier. Maar het zou ook kunnen dat Ford werkt aan een hetere versie van de elektrische Puma, al dan niet met een ST-badge. Die moet natuurlijk een pak meer vermogen krijgen. En met de Puma ST met verbrandingsmotor van 200 pk die uit het gamma verdwijnt, is het misschien wel het ideale moment om een elektrische topversie in de plaats te krijgen. Ford lanceert zijn Puma Gen-E in de loop van 2024, we zouden binnenkort dus antwoord moeten krijgen op onze vragen.

?