Na maanden wachten was eindelijk onze kans daar om de Fisker Ocean te kunnen testen. Het merk zat al een tijdje in financiële moeilijkheden, en we moesten er in Nederland om, maar tegen onze verwachtingen in ging de test nog gewoon door. Het had ook anders kunnen aflopen: amper een week nadat we de wagen terugbrachten, vroeg de constructeur het faillissement aan in de VS... Een nieuwe Ocean kopen zal, op een mirakel na, dus niet meer lukken. Zijn de stockmodellen en tweedehands exemplaren dan nog de moeite? Ja en neen...
Design Fisker undefined
Toegegeven: op foto vonden we de Fisker Ocean niet erg aantrekkelijk. De koplampen en achterlichten leken te smal voor zo’n massief design, en ook de velgdesigns zijn niet bepaald elegant. In het echt smoelt de elektrische SUV echter veel beter. Dan valt je oog op zijn unieke details, zoals de verlichte logo’s, het oranje lichtje in de C-stijlen en de luchtgeleiders aan de achterzijde.
Met een lengte van 4,775 m, een breedte van 1,994 m en een hoogte van 1,631 m is de Ocean trouwens ongeveer even groot als zijn grote rivaal, de Tesla Model Y (4,751 m x 1,921 m x 1,624 m). De ‘party trick’ van de Ocean Extreme is natuurlijk de ‘California Mode’, waarbij werkelijk alle zijruiten en zelfs de achterruit opengaan, inclusief het fotovoltaïsche zonnedak. Ideaal als je de auto wil verluchten bij warm weer!
Beleving Fisker undefined
Het interieur van de Ocean volgt ook de minimalistische trend die Tesla jaren geleden heeft gezet, maar dan met iets meer aandacht voor ergonomie. Achter het stuur zijn er dus nog steeds goede oude hendels te vinden, en onder het centrale display krijg je nog wat sneltoetsen voor de klimaatcontrole en het volume. Het is niet allemaal perfect, zo zijn de knoppen aan het stuur niet erg duidelijk gemarkeerd en moet je het stuur en de ventilatie via het centrale display instellen, maar we kennen slechtere voorbeelden.
Centraal op het dashboard staat een enorm verticaal aanraakscherm van 17,1 inch, dat je (enkel geparkeerd) ook horizontaal kan draaien om naar video’s te kijken tijdens het laden. Apps als YouTube, Amazon Prime Video en Disney+ zitten gewoon ingebouwd, maar de vraag is natuurlijk hoe lang die nog ondersteund worden.
Lange startprocedure
Het systeem is redelijk logisch opgebouwd, maar het kan een tijdje duren voor het is opgestart. Bovendien ‘vergeet’ het je instellingen voor het volume en de ventilatie, wat je volgens Fisker kan verhelpen door de Ocean langer in ‘standby’ te laten, ten koste van een beetje efficiëntie. Android Auto en Apple CarPlay zijn er trouwens niet, de ingebouwde GPS maakt gebruik van TomTom-kaarten. Spotify is wel beschikbaar als ingebouwde app, net als enkele andere muziek- en podcastapps.
Voor de neus van de bestuurder zit nog een tweede, kleiner display, dat enkel de essentiële informatie toont en waarop we liefst wat meer informatie, zoals het verbruik, op hadden gezien. Ook zaten er tijdens onze testweek nog enkele foutjes in het systeem, met af en toe de melding dat de laadklep openstaat of dat de voorste camera niet meer werkt. Bekende kwaaltjes, aldus Fisker, die dus waarschijnlijk niet meer opgelost zullen worden.
Ecologisch en ruim
De rest van het interieur is bekleed in origineel ogende materialen, waarvan een groot deel van duurzame oorsprong komt. Niet elk deel van het interieur voelt even hoogwaardig aan, maar de stukken die je aanraakt zijn meestal zacht, en het ziet er bovendien origineel uit. Vooral in het lichte interieur heb je het gevoel met iets bijzonders onderweg te zijn.
En dat gevoel kan je delen met het hele gezin, want de binnenruimte in de Fisker Ocean is simpelweg enorm! Op de achterbank heb je evenveel beenruimte als in een luxelimousine, en dankzij de volledig vlakke vloer zit ook de centrale passagier er comfortabel. De achterbank is echter vrij vlak en biedt dus niet veel zijdelingse steun, maar de vulling is wel zacht. De koffer is met zijn 476 liter niet bijzonder groot, maar er is wel een dubbele bodem voor de laadkabels (een frunk is er niet) en je krijgt er een volwaardig 230 V-stopcontact dat een knappe 3.000 W kan leveren.