Yeelen Möller

26 JUN 2024

Test: Fisker Ocean, wat liep er mis?

Een week voor het faillissement van Fisker reden wij rond met deze spierwitte Ocean... die ons erg wist te charmeren. Wat liep er dan mis voor Fisker?

"

De Fisker Ocean had succesvol kunnen worden, maar zijn software liet hem in de steek. Koop hem enkel als je van innovatie én risico houdt."

Na maanden wachten was eindelijk onze kans daar om de Fisker Ocean te kunnen testen. Het merk zat al een tijdje in financiële moeilijkheden, en we moesten er in Nederland om, maar tegen onze verwachtingen in ging de test nog gewoon door. Het had ook anders kunnen aflopen: amper een week nadat we de wagen terugbrachten, vroeg de constructeur het faillissement aan in de VS... Een nieuwe Ocean kopen zal, op een mirakel na, dus niet meer lukken. Zijn de stockmodellen en tweedehands exemplaren dan nog de moeite? Ja en neen...

Advertentie
Advertentie

Design

Toegegeven: op foto vonden we de Fisker Ocean niet erg aantrekkelijk. De koplampen en achterlichten leken te smal voor zo’n massief design, en ook de velgdesigns zijn niet bepaald elegant. In het echt smoelt de elektrische SUV echter veel beter. Dan valt je oog op zijn unieke details, zoals de verlichte logo’s, het oranje lichtje in de C-stijlen en de luchtgeleiders aan de achterzijde.

Met een lengte van 4,775 m, een breedte van 1,994 m en een hoogte van 1,631 m is de Ocean trouwens ongeveer even groot als zijn grote rivaal, de Tesla Model Y (4,751 m x 1,921 m x 1,624 m). De ‘party trick’ van de Ocean Extreme is natuurlijk de ‘California Mode’, waarbij werkelijk alle zijruiten en zelfs de achterruit opengaan, inclusief het fotovoltaïsche zonnedak. Ideaal als je de auto wil verluchten bij warm weer!

Beleving

Het interieur van de Ocean volgt ook de minimalistische trend die Tesla jaren geleden heeft gezet, maar dan met iets meer aandacht voor ergonomie. Achter het stuur zijn er dus nog steeds goede oude hendels te vinden, en onder het centrale display krijg je nog wat sneltoetsen voor de klimaatcontrole en het volume. Het is niet allemaal perfect, zo zijn de knoppen aan het stuur niet erg duidelijk gemarkeerd en moet je het stuur en de ventilatie via het centrale display instellen, maar we kennen slechtere voorbeelden.

Centraal op het dashboard staat een enorm verticaal aanraakscherm van 17,1 inch, dat je (enkel geparkeerd) ook horizontaal kan draaien om naar video’s te kijken tijdens het laden. Apps als YouTube, Amazon Prime Video en Disney+ zitten gewoon ingebouwd, maar de vraag is natuurlijk hoe lang die nog ondersteund worden.

Lange startprocedure

Het systeem is redelijk logisch opgebouwd, maar het kan een tijdje duren voor het is opgestart. Bovendien ‘vergeet’ het je instellingen voor het volume en de ventilatie, wat je volgens Fisker kan verhelpen door de Ocean langer in ‘standby’ te laten, ten koste van een beetje efficiëntie. Android Auto en Apple CarPlay zijn er trouwens niet, de ingebouwde GPS maakt gebruik van TomTom-kaarten. Spotify is wel beschikbaar als ingebouwde app, net als enkele andere muziek- en podcastapps.

Voor de neus van de bestuurder zit nog een tweede, kleiner display, dat enkel de essentiële informatie toont en waarop we liefst wat meer informatie, zoals het verbruik, op hadden gezien. Ook zaten er tijdens onze testweek nog enkele foutjes in het systeem, met af en toe de melding dat de laadklep openstaat of dat de voorste camera niet meer werkt. Bekende kwaaltjes, aldus Fisker, die dus waarschijnlijk niet meer opgelost zullen worden.

Ecologisch en ruim

De rest van het interieur is bekleed in origineel ogende materialen, waarvan een groot deel van duurzame oorsprong komt. Niet elk deel van het interieur voelt even hoogwaardig aan, maar de stukken die je aanraakt zijn meestal zacht, en het ziet er bovendien origineel uit. Vooral in het lichte interieur heb je het gevoel met iets bijzonders onderweg te zijn.

En dat gevoel kan je delen met het hele gezin, want de binnenruimte in de Fisker Ocean is simpelweg enorm! Op de achterbank heb je evenveel beenruimte als in een luxelimousine, en dankzij de volledig vlakke vloer zit ook de centrale passagier er comfortabel. De achterbank is echter vrij vlak en biedt dus niet veel zijdelingse steun, maar de vulling is wel zacht. De koffer is met zijn 476 liter niet bijzonder groot, maar er is wel een dubbele bodem voor de laadkabels (een frunk is er niet) en je krijgt er een volwaardig 230 V-stopcontact dat een knappe 3.000 W kan leveren.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

De Fisker Ocean werd in drie uitvoeringen aangeboden: Sport, Ultra en Extreme. Uiteindelijk is enkel die laatste versie geleverd, met een tweemotorige aandrijflijn van 421 kW/573 pk en een gigantische batterij van 113 kWh, waarvan 106 kWh bruikbaar. Dat levert een WLTP-autonomie op van maximaal 707 km, waarmee de Ocean met kop en schouders boven zijn concurrenten uitsteekt. Bovendien krijg je ook nog zonnepanelen op het dak van de Extreme, die in ideale omstandigheden zo’n 15 km aan range per dag kunnen opwekken. Tijdens onze wisselvallige testweek konden we ongeveer 2 kWh recupereren, wat ons zo’n 10 km aan ‘gratis’ rijbereik schonk. Beter dan niets!

Het verbruik valt vreemd genoeg nergens af te lezen, maar we haalden een reële autonomie van ongeveer 500 km op een volle batterij, wat neerkomt op zo’n 20 kWh/100 km. Dat is middelmatig qua efficiëntie, maar dankzij de enorme batterij heb je dus wel een zeer comfortabel rijbereik. Opladen kan trouwens tot 11 kW aan een AC-laadpaal en tot 250 kW aan een DC-snellader, waarmee je van 20 tot 80% oplaadt in 26 minuten.

Onderweg toont de Ocean zich vooral comfortabel, zelfs op de gigantische 22-inch velgen. De vele oneffenheden van ons Belgisch asfalt worden feilloos weggevaagd en ook rammeltjes en kraakjes blijven uit. Ook de koetswerkrol blijft onder controle, maar het veel de dikke en hoekige stuurwiel en de nogal gladde zetels geven je niet veel zin om sneller door de bocht te gaan. Cruisen is meer zijn ding, al moet je het zonder afstandsregelaar doen voor de cruise control, nog iets dat later toegevoegd ging worden... De sprint van 0 tot 100 km/u duurt trouwens maar 3,9 seconden, de topsnelheid bedraagt 205 km/u.

Prijs

Prijs Fisker Ocean 2024

Gezien het faillissement van Fisker kan je geen nieuw exemplaar meer bestellen van de Ocean. Er zijn enkel nog modellen beschikbaar uit stock, die je in Rotterdam moet ophalen, aangezien het Fisker Center in Rumst (Antwerpen) alweer gesloten is. Ze staan te koop voor een scherpe prijs, met 20.000 euro korting op de adviesprijs van 63.790 tot 65.400 euro voor de Extreme, maar de vraag is hoe lang je er nog terecht kan en hoe het zit met de betaling. Ook de verzekering kan een probleem worden gezien de schaarste qua onderdelen, waardoor je bij een klein ongeval al meteen met een total loss kan zitten.

Verdict

De Fisker Ocean had een waardige concurrent kunnen worden voor de Tesla Model Y en co. Het Amerikaanse merk lijkt echter te snel op de markt te zijn gekomen met een onafgewerkt product om het gebrek aan financiering op te vangen. Het resultaat is een auto die qua hardware en design zeer geslaagd is, maar waarvan de software simpelweg niet rijp is voor een productiewagen. Ben je op zoek naar een originele elektrische SUV met veel rijbereik, ruimte en comfort, en ben je niet vies van een beetje risico of een softwarefoutje, dan kan je voor een scherpe prijs een Ocean op de kop tikken. Al de rest kiest beter voor een merk dat wél zijn financiën op orde heeft...

Advertentie
Advertentie