De auto-industrie zoals we ze al meer dan 100 jaar kennen, zit volop in een ongeziene transformatie. Nieuwe technologieën sturen ons naar een toekomst waarin onze auto’s niet enkel voertuigen zijn, maar essentiële onderdelen van een geconnecteerd, intelligent en duurzaam ecosysteem. In dit artikel willen we een visie op persoonlijke mobiliteit voor de komende decennia uitdiepen, waarin technologie ons vervoer transformeert tot een uitbreiding van onze digitale levens.

Advertentie
Advertentie
Geconnecteerde en autonome voertuigen

In het middelpunt van deze transformatie zitten geconnecteerde en autonome voertuigen. Zoals al eerder besproken, zijn geconnecteerde auto’s geen abstract concept in een verre toekomst, maar een groeiende realiteit van vandaag. Geconnecteerde wagens communiceren met elkaar en met de infrastructuur, met als doel onze ritten veiliger en efficiënter te maken. Autonome wagens gaan nog een stap verder en maken gebruik van nieuwe technologieën als AI en ‘machine learning’ om op de openbare weg te kunnen rijden zonder menselijke tussenkomst.

Er zijn al diverse voorbeelden van testwerk met deze technologieën te vinden op onze wegen. Bedrijven als Tesla met zijn Autopilot en Google’s Waymo-project tonen het potentieel van deze technologie om ongevallen te verminderen en verkeersmanagement te verbeteren. In de toekomst zou je kunnen voorspellen dat geconnecteerde en autonome voertuigen talrijker zullen worden dan door mensen bestuurde wagens, waarmee de manier waarop we mobiliteit ervaren volledig zal veranderen.

 

Advertentie
Advertentie
De duurzame elektrische revolutie

Nog een grote transformatie die we de laatste 5 jaar hebben gezien, is de snelle opkomst van elektrische wagens (EV’s) op onze wegen. Deze trend zou zich moeten verderzetten en zelfs versnellen, wat de auto-industrie ook ingrijpend zal veranderen.

Elektrische wagens brengen grote voordelen met zich mee om de auto-industrie haar milieu-impact te verminderen. EV’s zijn schoon, stil en stoten lokaal geen CO2 uit. En met de evoluties qua batterijtechnologie wordt het ook steeds goedkoper om een EV te produceren. De batterijen opladen gaat ook steeds sneller, terwijl sommige constructeurs inzetten op batterijwisselstations, waarmee je even snel een volle batterij hebt als je zou tanken aan een tankstation. Elektrische wagens zijn niet enkel schoner dan auto’s met een verbrandingsmotor, ze zijn ook stiller. Zeker in stedelijke omgevingen maakt dat een groot verschil qua levenskwaliteit voor de lokale bewoners. Zeg maar vaarwel aan lawaaierige ringwegen en welkom aan groene, open ruimtes om van te kunnen genieten.

Het succes van elektrische wagens wordt gedreven door pioniers als Tesla en de nieuwe Chinese reus BYD. Tegelijkertijd zitten de traditionele constructeurs niet veel achter en blijven ze massaal investeren in hun elektrische producten. Een trend die zich zou moeten verderzetten, met binnen 5 jaar misschien al meer EV’s die verkocht worden dan traditionele auto’s met een verbrandingsmotor. In de grootste EV-markt van Europa, Noorwegen, is dat al langer het geval.

 

Een digitaal ecosysteem creëren

In de toekomst zullen onze autonome elektrische wagens erg lijken op onze smartphones van vandaag: slimme metgezellen die ons in ons dagelijkse leven ondersteunen. Ze zullen actief deelnemen aan een digitaal mobiliteitsecosysteem, met een hele reeks voordelen voor ons als mobiliteitsgebruikers. Onze auto’s zullen gepersonaliseerde ervaringen kunnen bieden, op basis van onze individuele voorkeuren en rijdata om alles van navigatie tot onderhoud te verbeteren. En terwijl we rijden of gereden worden, zullen onze wagens ons een breed scala aan entertainmentopties kunnen bieden. Jouw wagen wordt gekoppeld aan jouw persoonlijke digitale profiel, dus je zal kunnen inloggen op jouw account en al jouw favoriete apps en digitale media heben klaarstaan.

Vandaag experimenteren bedrijven als Mercedes-Benz al met dynamische playlists aan boord die aangepast zijn aan jouw persoonlijke smaak, de reis en jouw rijstijl.

Advertentie
Advertentie
Een ander zakenmodel

Samen met de technische en technologische verbeteringen die we hierboven hebben opgesomd, zal het businessmodel van de auto-industrie transformeren van auto’s verkopen naar mobiliteitsdiensten aanbieden. Deze shift is vergelijkbaar met de verandering die we enkele decennia geleden hebben gezien in de techindustrie, toen bedrijven overschakelden van software verkopen naar abonnementen aanbieden.

In de toekomst krijgen we dus ‘Mobility as a Service’ (MaaS, of mobiliteit in dienstvorm), waar we zullen betalen voor onze mobiliteitsnoden in een systeem dat flexibiliteit biedt qua wagens en niet meer steunt op persoonlijk bezit. We krijgen daarbij de juiste auto voor elke rit, op aanvraag en zonder te moeten inzitten met onderhoud, verzekering of zelfs brandstofkosten. Sommige vroege MaaS-bedrijven hebben vandaag al vergelijkbare diensten in de aanbieding, zoals Floya in de Brusselse regio. Floya biedt een combinatie van deelauto’s, micromobiliteit en openbaar vervoer.

Tegelijkertijd is het niet onlogisch om te voorspellen dat high-end wagens in persoonlijk bezit zullen blijven, als statussymbool voor automobilisten op zoek naar exclusiviteit en luxe, die dan met een luide Aston Martin met V12 tussen een netwerk van autonome, elektrische deelauto’s zullen rijden.

Advertentie
Advertentie
Nieuwe spelers

In dit nieuwe mobiliteitstijdperk verwachten we dat aanbieders van mobiliteitsnetwerken de nieuwe reuzen binnen de auto-industrie zullen worden. Deze organisaties zullen grote netwerken van autonome, geconnecteerde wagens beheren, met een divers aanbod aan mobiliteitsdiensten voor verschillende noden en in verschillende prijsklasses. We zullen allemaal waarschijnlijk onze favoriete mobiliteitsprovider hebben, en misschien wel een lidmaatschap voor verschillende diensten tegelijkertijd. Je kan ze inbeelden als de Apple en Google van persoonlijke mobiliteit, een beetje zoals Uber, maar dan met een eigen vloot aan voertuigen en logistieke oplossingen. De diensten van deze nieuwe spelers zouden, in een ideale wereld, mobiliteit goedkoper en toegankelijker moeten maken dan ooit tevoren. Het zal mobiliteit ook verder in onze bestaande digitale ecosystemen integreren, waarbij auto’s verbonden worden met smartphones en andere toestellen;

 

Conclusie

Als we vooruitblikken op de komende 10 tot 20 jaar, ziet de roadmap voor de auto-industrie er spannend uit, maar zijn er ook heel wat uitdagingen. Regelgeving, technologie en sociale drempels zullen genomen moeten worden op weg naar de mobiliteit van de toekomst, die dus waarschijnlijk in dienstvorm zal bestaan. Maar als we daar zijn, moeten de veiligheidsvoordelen van elektrische, autonome wagens het aantal ongevallen sterk verminderen, waardoor reizen veiliger wordt voor iedereen. Nieuwe spelers zullen de manier waarop we vandaag over mobiliteit denken volledig veranderen, van eigendom van een auto tot mobiliteit in dienstvorm, en met hopelijk meer toegang tot mobiliteit dan ooit tevoren.