Ford heeft met de opkomst van de SUV-hype beslist zijn traditionele berlines en breaks (Fiesta, Focus, Mondeo) uit te faseren ten faveure van een completer SUV-gamma. Anno 2024 heeft het Amerikaanse merk daarmee 6 hogere modellen in zijn Belgische gamma zitten, van de kleine Puma tot de grote Bronco, met ook een groot aandeel elektrische SUV’s. Tijd om ze allemaal eens te overlopen, inclusief hun prijzen!
Ford Puma: vanaf 29.050 euro
De Puma is Fords kleinste SUV (4,23 m) en mag je de facto beschouwen als de onrechtstreekse opvolger van de Fiesta, maar dan met betere praktische eigenschappen. Denk maar aan zijn grotere koffer van 456 liter, inclusief de handige uitwasbare MegaBox van 80 liter, perfect voor hoge en/of vuile voorwerpen. De Puma onderscheidt zich echter ook met zijn rijplezier dankzij zijn uitgekiende onderstel en zijn levendige mildhybride EcoBoost-benzinemotoren van 125 tot 170 pk. Volgend jaar verwachten we trouwens nog de volledig elektrische Puma Gen-E, mogelijk met gelijkaardige techniek als in de recent voorgestelde Ford E-Tourneo Courier.
Ford Kuga: vanaf 38.705 euro
De Ford Kuga was al een van de populairste SUV’s op de markt, vooral zijn plug-inhybride variant was erg populair bij fleetklanten, en begin 2024 kreeg de middelgrote SUV (4,65 m) een gloednieuwe neus aangemeten om verder te gaan op dit elan. Naast de nieuwe look is ook het interieur van de Kuga 2024 grondig gemoderniseerd met het nieuwste Sync 4-infotainmentsysteem van 13,2 inch. Qua motoren heb je de keuze tussen benzine (1.5 EcoBoost van 150 pk), hybride (2.5 Full Hybrid met 180 of 183 pk voor de AWD) en plug-inhybride (2.5 PHEV van 243 pk, 69 km EV-range).
Ford Explorer EV: vanaf 44.950 euro
De nieuwe, volledig elektrische Explorer is niet te verwarren met het oude, Amerikaanse plug-inhybride model met 7 zitplaatsen. De Explorer EV is een stuk compacter (4,47 m) en is gebaseerd op Volkswagens MEB-platform, maar dan in een door de ingenieurs van Ford afgestelde versie. Bij de lancering is de Explorer EV enkel beschikbaar met het ‘Extended Range’-batterijpakket van 82 kWh (77 kWh bruikbaar), wat de SUV een maximale WLTP-autonomie van 602 km oplevert. Je krijgt wel de keuze tussen achterwielaandrijving (286 pk) of vierwielaandrijving (340 pk). Later volgt er nog een instapversie met 52 kWh en 170 pk.
Ford Capri: vanaf 47.450 euro
De Capri staat op dezelfde MEB-architectuur als de Explorer, maar verantwoordt zijn historisch sportieve modelnaam met een sportievere coupélijn. En ook het typische rijplezier van Ford is overeind gebleven, zo konden we ervaren tijdens onze eerste test van het nieuwe model. De Capri is trouwens niet veel minder praktisch dan de Explorer dankzij zijn 16 cm langere koetswerk (4,63 m), wat hem een kofferruimte van 567 tot 1.510 liter oplevert. Zijn gunstigere stroomlijn zorgt dan weer voor een maximale WLTP-autonomie van 627 km voor de Extended Range RWD.
Ford Mustang Mach-E: vanaf 62.150 euro
Ford begon aan zijn elektrische avontuur met de Mustang Mach-E, een SUV van 4,75 m lang die aanvankelijk het vuur aan de schenen van de Tesla Model Y moest leggen, maar intussen iets hoger in de markt staat geprijsd. Sinds zijn lancering is het gamma van de Mustang Mach-E ook flink uitgebreid, met de keuze tussen een kleine (72 kWh) of een grote batterij (91 kWh), achter- of vierwielaandrijving en zelfs een sportieve GT-versie met 487 pk.
Ford Bronco: vanaf 68.970 euro
Dat het Europese gamma van Ford wat Amerikaanser is geworden, is meteen te zien aan de Bronco. Een rasechte terreinwagen van 4,85 m met een krachtige V6 onder de kap van 335 pk en een ruig uiterlijk, waarvan je ook nog eens het dak en de deuren kan verwijderen om de ervaring compleet te maken. Er komt maar een beperkt aantal van de Bronco naar Europa, vanwege zijn torenhoge CO2-uitstoot, des te meer reden om ervan te genieten nu het nog kan!