De toekomstige Kia EV4 werd onlangs door onze spionnen gespot tijdens tests op de Nürburgring. Het ideale moment om alles wat we al weten over dit nieuwe elektrische model van Kia nog eens op een rijtje te zetten.
Te zien op de beelden die onze spionnen momenteel in Duitsland hebben genomen, lijkt het erop dat het volgende elektrische model van Kia eerder een silhouet krijgt van een hatchback dan van een sedan. In tegenstelling tot wat het concept van vorig jaar tijdens de ‘Kia EV Day’ deed vermoeden, lijkt het er dus op dat de Kia EV4 uiteindelijk toch niet de spirituele opvolger van de Stinger zal worden. Wat wel zeker is, is dat hij groter zal zijn dan de 4,3 m lange EV3 en kleiner dan de EV5, die 4,62 m lang is.
Groter en dynamischer dan de Kia EV3
Hoewel we nu meer weten over het uiterlijk van de Kia EV4, blijft het interieur nog een mysterie. Het concept dat in oktober 2023 werd onthuld, had een open dashboard en een groot scherm dat lijkt op dezelfde drievoudige digitale display van bijna 30 inch, zoals ook in de EV3 en de EV9 te vinden is. Krijgt de EV4 dezelfde digitale module, of misschien zelfs een nog grotere schermoppervlakte? Helaas moeten we nog even wachten om daar zeker van te zijn. Dankzij de grotere afmetingen in vergelijking met de EV3 kunnen we echter verwachten dat de toekomstige Zuid-Koreaanse elektrische wagen een minstens even royale zitruimte biedt op de achterbank, en een kofferruimte van minstens 460 liter.
Meer dan 600 km rijbereik?
Het is vrijwel zeker dat de Kia EV4 op dezelfde architectuur gebouwd zal zijn als zijn kleine broertje, de EV3. Het toekomstige elektrische model uit Zuid-Korea zal dus naar verwachting gebruikmaken van een 400 V-variant van het E-GMP-platform, in tegenstelling tot de EV6 en EV9, die een 800 V-architectuur hebben. Toch kan de EV3 ook met dit platform in een halfuur opladen van 10 tot 80%. Aangezien de EV4 dezelfde basis krijgt, is het ook logisch om aan te nemen dat hij zijn motoren zal delen met de EV3. Hij zou dus worden aangedreven door een 150 kW (204 pk) sterke motor, gevoed door een batterij van 58,3 kWh of 81,4 kWh. Bij de EV3 zorgen deze batterijen respectievelijk voor een autonomie van maximaal 436 km en 605 km. Met zijn dynamischere silhouet zou de EV4 eventueel ook kunnen profiteren van een krachtigere, sportievere GT-variant, zoals de Kia EV6 GT met zijn 429 kW (585 pk)!
Vanaf 2026
Aangezien de Kia EV4 waarschijnlijk de sportievere en dynamischere tweelingbroer van de EV3 wordt, zullen zijn prijzen iets hoger liggen dan die van de EV3. De prijzen voor de Kia EV4 zouden dus net boven de 36.890 of 41.190 euro starten, afhankelijk van de batterijgrootte. In tegenstelling tot de EV3 zou de EV4 echter in Slowakije en niet in Zuid-Korea geproduceerd worden. Helaas zullen we moeten wachten tot de officiële presentatie van deze Kia EV4 in 2026 om definitieve antwoorden op al onze vragen te krijgen…