De Ford Edge rijdt al sinds 2015 rond in thuisland Amerika en kreeg daar al een bescheiden facelift. Nu is het de beurt aan de Europese versies voor een gelijkaardige update. Het model dat Ford meeneemt naar Genève krijgt een gewijzigde voorkant met fijnere lichtblokken. Achteraan zien we een opvallende wijziging: de lichtstrook tussen de achterlichten bij de huidige generatie verdwijnt.

Biturbo

Maar de wijzigingen gaan verder dan alleen het visuele. Europa krijgt er bijvoorbeeld een nieuwe motor bij: een 2.0 EcoBlue diesel die dankzij twee turbo’s 238 pk produceert. Dat blok wordt uitsluitend gekoppeld aan een nieuwe achttrapsautomaat. Minder gehaaste klanten kunnen ook kiezen voor een 2.0 diesel met 190 pk in combinatie met een manuele zesbak.

3 nieuwe snufjes

Ford voegt ook enkele nieuwe rijhulpsystemen toe: een remhulp na een aanrijding (die de remdruk na een impact vasthoudt), actieve stuurassistentie bij obstakels (een impuls in het stuur om een obstakel op de weg te vermijden) en een duo actieve snelheidsregelaar/rijstrookassistentie (om de chauffeur te helpen op snelwegen). In het interieur noteren we verder nog inductielading voor smartphones en een elektronische parkeerrem in plaats van het vroegere handmatige exemplaar.