Na de tijd van 8 minuten en 47,682 seconden van de SuperVan 4.2 van vorig jaar, doet Ford opnieuw een gooi naar het record op Pikes Peak. En hoewel het opnieuw Romain Dumas is die achter het stuur kruipt, is het deze keer een bijzondere F-150 Lightning die hij de berg op zal sturen...
Deze SuperTruck heeft in werkelijkheid niets te maken met de Ford F-150 Lightning pick-up, behalve dat hij ook... elektrisch is. Een blik op zijn koetswerk is genoeg om het gebrek aan duidelijke link tussen beide modellen te ontdekken. Als je het zelfs nog een koetswerk kan noemen! Het uiterlijk van deze racemachine lijkt volledig uit vleugels te bestaan. En dan hebben we het nog niet over zijn monsterlijke diffusor gehad...
Meer dan 1.400 pk en 2.700 kg downforce!
Al deze aerodynamische elementen zijn er natuurlijk niet enkel voor de show. Ze geven de SuperTruck meer dan 2.700 kilo aan downforce bij een snelheid van 250 km/u! Een snelheid die hij zonder problemen zou moeten halen op de 19,93 km lange Amerikaanse heuvelklim, dankzij een trio aan elektromotoren voor een totaal van meer dan 1.400 pk! Koolstofkeramische remmen, Pirelli P Zero-slicks op gesmede magnesium velgen en een volledig op maat gemaakte ophanging maken het pakket compleet. Snelheid verzekerd!
Recordpoging op 23 juni
Om de 102e editie van Pikes Peak te proberen winnen, rekent Ford opnieuw op Romain Dumas om de Ford F-150 Lightning SuperTruck de berg op te sturen. Hij is de huidige recordhouder met de Volkswagen ID. R, waarmee hij een tijd van amper 7 minuten en 57,148 seconden wist neer te zetten. Het is de 9e keer dat de Franse piloot de Amerikaanse hillclimb aanvalt. Hij kent de Amerikaanse berg met zijn 1.440 hoogtemeters dus als de palm van zijn hand. Afspraak op 23 juni om te zien of de Ford F-150 Lightning SuperTruck het record weet te breken.