Na de Taycan is het aan de eerste generatie Audi e-tron GT om een facelift te krijgen. Een update die, zoals ook het geval was bij Porsche, de Duitse sportberline met 4 ringen meer autonomie geeft, maar vooral veel meer power!

Advertentie
Advertentie

Het tweede volledig elektrische model van Audi, de e-tron GT, werd in 2021 gelanceerd en krijgt nu zijn facelift. Voor de gelegenheid is het Duitse merk begonnen met het gamma te herzien van de e-tron GT, die nu als S, RS en RS performance wordt verkocht. Een primeur voor een elektrische Audi. Qua looks genieten alle modellen van licht hertekende bumpers, vooral ter hoogte van de zijdelingse luchthappers aan de voorkant. Beide RS-versies krijgen ook een meer opvallende diffusor achteraan.

Advertentie
Advertentie
Kleine visuele verschillen

In het interieur krijgt de Duitse elektrische sportberline, naast nieuwe milieuvriendelijke materialen, vernieuwde stoelen, een nieuw stuurwiel en een update voor het infotainmentsysteem. De Virtual Cockpit toont nu nieuwe informatie over de temperatuur en de laadsnelheid van de batterij, met zelfs de mogelijkheid om witte digitale tellers te weergeven in de Audi RS e-tron GT performance. Een leuk eerbetoon aan de Audi RS 2 Avant uit 1994. Alle versies krijgen nu ook de optie van een elektrochromatisch glazen dak. Hoewel de esthetische evoluties eerder minimaal lijken, verandert er heel wat meer op technisch vlak...

RS e-tron GT performance, de krachtigste Audi ooit!

Alle varianten van de Audi e-tron GT genieten namelijk van krachtigere elektromotoren. De S beschikt over 500 kW (679 pk) voor een sprint van 0-100 km/u in 3,4 seconden en een topsnelheid van 245 km/u. De Audi RS e-tron GT levert dan weer 630 kW (856 pk), sprint naar 100 km/u in 2,8 seconden en haalt een topsnelheid van 250 km/u. Tenslotte is er nog de RS performance, met maar liefst 680 kW (925 pk) om de 0-100 km/u in een bandenverschroeiende 2,5 seconden af te leggen, met dezelfde topsnelheid van 250 km/u. Daarmee is dit de krachtigste productiewagen ooit van Audi! Merk op dat dit piekvermogen van beide RS-varianten inclusief de boostfunctie van 70 kW is, die je gedurende 10 seconden kan inschakelen via de gelijknamige knop op het stuur.

Advertentie
Advertentie
Tot 609 km autonomie

Qua batterij geniet elke Audi e-tron GT facelift van hetzelfde pakket van 105 kWh (waarvan 97 kWh bruikbaar), dat een hogere energiedensiteit heeft dan vroeger én 9 kilo lichter is. Daarmee haalt de S tot 609 km autonomie, de Audi RS e-tron GT tot 598 km met een volle batterij en de performance-versie tot 592 km rijbereik. De elektrische berline geniet zelfs van 50 kW extra laadvermogen, voor een totaal van 320 kW! Daarmee duurt snelladen van 10 tot 80% nog maar 18 minuten aan een even krachtige laadpaal.

Advertentie
Advertentie
Vanafprijs van 128.650 euro

Net als zijn tweeling uit Weissach krijgt de Audi e-tron GT standaard een nieuwe luchtvering, maar vooral ook dezelfde optionele actieve ophanging! Die houdt de koets volledig vlak in alle omstandigheden door de duik- en rolbewegingen te compenseren, en kan zelfs een beetje 'leunen' in de bochten als een tweewieler! De Audi e-tron GT geniet ook van vierwielsturing met een hoek tot 2,8 graden voor de achterwielen. De nieuwe e-tron GT is nu al te bestellen en heeft een vanafprijs van 128.650 euro voor de Audi S e-tron GT, 155.680 euro voor de RS e-tron GT en 163.560 euro voor de RS e-tron GT performance.